Efterlysning: Hvor er de gode, bornholmske trafikprojekter?

TRAFIK: GF Fonden er på jagt efter lokale projekter, der kan gøre en forskel for trafiksikkerheden på Bornholm og i resten af landet. En række projekter har nemlig mulighed for at få luft under vingerne gennem en pulje på mere end en halv million kroner.

Vi skal cykle mere – mener en række offentlige og private aktører, Men vi skal også passe på i trafikken. (Foto: GF Fonden)

I 2030 skal der være 20 pct. flere cykelture i Danmark. Det er en ambition, som 31 offentlige og private aktører officielt arbejder på, og som endnu flere bakker op om. Men flere cyklister kan give flere farlige trafiksituationer – f.eks. ligesom på billedet herover. Det vurderer Lars Binderup Larsen, der er overlæge i Ulykkes Analyse Gruppen, medlem af Havarikomissionen for Vejtrafikulykker og formand for GF Fondens Trafikkomité. Han opfordrer bornholmerne til at tage ansvar for trafiksikkerheden i deres lokalområde: Alle vil gerne bo i et trafiksikkert område, hvor det er trygt for både børn og voksne at cykle. Men det er de færreste, der selv gør en indsats.

“I de kommende år kan vi – forhåbentligt – se frem til endnu flere cyklister på vejene. Men med flere cyklister er der også risiko for flere alvorlige trafikuheld – for det er de bløde trafikanter, det går værst udover. Derfor er vi nødt til at gøre både denne og den næste generation til sikre cyklister og sørge for, at alle trafikanter er bevidste om de valg, de foretager i trafikken,” siger han.

Netop derfor søger GF Fonden nu efter ideer til lokale trafikprojekter på Bornholm – og i resten af landet – som de kan give luft under vingerne gennem en donation fra GF Trafiklegats pulje på i alt 600.000 kroner.

Kurser og cykelbaner
GF Trafiklegat giver støtte til mange forskellige trafikprojekter, der på den ene eller anden måde gør en forskel for trafikken i lokalområdet, og som får flere børn, unge, voksne og seniorer til at vælge cyklen til – både på landet og i byerne.

“Cyklen er på mange måder en schweizerkniv, der bidrager positivt til mange områder af både samfundet og den enkelte danskers dagligdag. For når vi vælger cyklen frem for bilen, får vi både frisk luft og motion, vi fylder mindre på vejene, og vi bidrager til en grønnere trafik. Og det er derfor, at vi i år kigger særligt efter de projektansøgninger, der har til mål at fremme cyklismen – vel at mærke på en sikker måde,” siger Lars Binderup Larsen og fortsætter:

“Det kan f.eks. være projekter, der fremmer trafiksikkerheden og på den måde gør det mere trygt at cykle på arbejde eller i skole. Det kan være tiltag, der lærer børnehavens – eller endda vuggestuens – børn at cykle giver dem gode oplevelser på to hjul. Eller det kan være idéer, der giver seniorer mod på at skifte bilen ud med en elcykel. Vi støtter dog ikke kommunale anlægsprojekter.”

Tidligere har GF Trafiklegat blandt andet givet penge til cykelbaner til børnehaver, lånecykler til skoler, kurser for nye elcyklister, undervisningsmateriale til folkeskoleelever, cykelleg for udsatte børn og lokale trafikkampagner.

Fik du læst?