Lærer fra Bornholm har skrevet et fremragende diplomprojekt 

Eva-Maria Glimberg, der er lærer på Hans Rømer Skolen i Åkirkeby, har skrevet diplomprojekt på Københavns Professionshøjskole om Udviklingsmæssig Sprogforstyrrelse, DLD.

Eva-Maria Glimberg

 

Lærer Eva Maria Glimbjergs projekt er så godt, at hun fredag 25. november modtager en pris for det, når Lærerprofession.dk holder prisfest i København.

Nogle børn har varige vanskeligheder med at forstå, producere eller bruge det talte sprog. Det kan have flere årsager. En af dem hedder Developmental Language Disorder (DLD). Det er Eva-Maria Glimberg, der til daglig underviser på hans Rømer Skolen i Aakirkeby, gået i dybden med i sit pædagogiske diplomprojekt fra Københavns Professionshøjskole.

Den rette støtte

Ifølge undersøgelser fra England og USA har omkring syv procent af en årgang udviklingsmæssig sprogforstyrrelse. Overført til en dansk skole betyder det, at der i hver klasse sidder elever med netop disse udfordringer. Det er vigtigt at identificere årsagen til vanskelighederne for at give den rette støtte, men indtil videre er kendskabet begrænset i Danmark.

”Vi kan hjælpe elever, der har DLD, men i første omgang skal de professionelle, der arbejder med børnene, vide, at det findes,” siger Eva-Maria Glimberg og tilføjer, at DLD blandt andet er kendetegnet ved, at det netop er en udviklingsforstyrrelse – ikke en erhvervet skade.

Et oplagt emne

Læreren fra Hans Rømer Skolen har skrevet projektet som den sidste del af en uddannelse til logopæd (tale-hørekonsulent). Emnet var oplagt, fordi det kombinerer lærerfagligheden med den nye uddannelse.

I projektet analyserer Eva-Maria Glimberg resultater fra en test (CELF-4-test), der afdækker sproglige vanskeligheder hos en elev i 5. klasse, som gennem hele sit skoleforløb har været tilknyttet forskellige tilbud i skolens støttecenter.

Optimerer faglig læring

Eva-Maria Glimberg konkluderer, at eleven er udfordret bredt set i forhold til det receptive og produktive sprog, i forhold til det sproglige indhold, sproglig hukommelse og arbejdshukommelse. Den viden kan hun bruge.

”Når vi er opmærksomme på vanskelighederne med sprogforståelsen, kan vi målrettet optimere den sproglige og faglige læring,” siger hun.

Eva-Maria Glimberg bruger allerede sin nye viden om DLD på Hans Rømer Skolen.

”På skolen har jeg fået ressourcetimer. Dem bruger jeg til at arbejde med en gruppe elever. Jeg er i gang med at afdække, om det er DLD, som forårsager deres faglige problemer. Samtidig har jeg generelt fået en større opmærksomhed på, at eksempelvis læsevanskeligheder også kan skyldes DLD,” siger hun.

Et af de bedste

Eva-Maria Glimbergs projekt er allerede udnævnt til et af landets to bedste. Om det bliver nummer et eller to, bliver afgjort fredag 25. november, når Lærerprofession.dk for 11. gang hylder lærerfagligheden ved at prisbelønne landets bedste lærerbachelor- og diplomprojekter.

Lærerprofession.dk drives af landets professionshøjskoler og fagbladet Folkeskolen i fællesskab. Udover priserne for de bedste afslutningsprojekter fra læreruddannelsen, uddeles der priser til de bedste diplomprojekter fra lærernes efteruddannelse. Desuden uddeles en særpris til det bedste projekt om grundskolens muligheder for og udfordringer med at bidrage til elevernes dannelse.

Dommerkomiteerne er uafhængige, og medlemmerne er lærere, skoleledere, skolechefer, undervisere fra læreruddannelsen og universitetsforskere.

Seneste artikler

Fik du læst?