Bornholmske skoler får besøg af rullende laboratorium

Kongeskærskolen i Allinge og Hans Rømer Skolen i Aakirkeby er blandt de første skoler i Danmark, som får besøg af LIFE Fondens højteknologiske mobile laboratorium.

klkkl

 

Hvordan kan enzymer fra naturen erstatte kemikalier i industrien? Og hvordan kan mikroorganismer og sensorteknologi hjælpe med at brødføde en voksende verdensbefolkning? Det er nogle af de store problemstillinger, som forskere arbejder med at udvikle løsninger på. Det samme får elever på Bornholm mulighed for, når de i næste uge skal arbejde med undervisningsforløbene “Enzymjagten” og “WeGrow” fra LIFE.

I LIFE Mobil Lab skal eleverne arbejde eksperimenterende med naturfaglige undervisningsforløb, som LIFE Fonden tilbyder gratis til skoler. Formålet er at gøre flere børn og unge interesseret i naturvidenskab og teknologi.

LIFE står for Læring, Idéer, Fascination og Eksperimenter. LIFE Fonden er støttet af Novo Nordisk Fonden.

Viden om naturvidenskab

Undervisningsforløbene og undervisningen i LIFE Mobil Lab er en bevilling fra LIFE Fonden – en ny erhvervsdrivende fond med almennyttigt sigte. Via undervisningsinitiativet LIFE ønsker fonden at styrke viden om og fascination af naturvidenskab og teknologi. Det sker blandt andet ved at tilbyde naturfaglige undervisningsforløb og laboratoriefaciliteter gratis til skoler på tværs af landet.

Den grønne dannelse

”Det er vigtigt, at man som elev får indsigt i naturvidenskabelige processer, og ved at få besøg af det mobile laboratorium fra LIFE, får eleverne mulighed for prøve kræfter hands-on med naturfagene på en ny måde. Der foregår allerede rigtig mange gode ting på de bornholmske skoler inden for det naturfaglige område og arbejdet med grøn dannelse hos børn og unge.

Det mobile laboratorium, der kommer ud på skoler med undervisere og bliver en del af undervisningen, er et virkelig godt supplement hertil,” fortæller Ulla Didriksen, der er naturfagskoordinator og koordinator for Skoletjenesten Bornholm.

Det er første gang, at bornholmske skoleelever bliver undervist i LIFE Mobil Lab, men laboratoriet besøgte Folkemødet i 2019.

Verdens største udfordringer 

I undervisningsforløb fra LIFE arbejder elever undersøgende med virkelighedsnære samfundsudfordringer, der understøtter FN’s verdensmål. Alle LIFE Forløb udvikles i samspil med virksomheder og forskningsmiljøer, og samtidig lever de op til de politisk bestemte rammer, fx Fælles Mål i grundskolen.

(Artiklen fortsættes under billedet)

LIFEs mobile laboratorium

 

I Enzymjagten skal eleverne blandt andet eksperimentere med enzymer og vaskemiddel for at finde frem til, hvordan enzymer kan spare energi og skåne miljøet. Forløbet understøtter det såkaldte verdensmål #12 om ansvarligt forbrug og produktion.

WeGrow understøtter verdensmål #2 om at stoppe sult, og her skal eleverne undersøge, hvordan mikroorganismer kan hjælpe med at producere mad nok til den voksende verdensbefolkning på en bæredygtig måde. Begge forløb er udviklet sammen med forskere fra Novozymes.

Tæt på forskerne

”Vi vil gerne give elever mulighed for at komme helt tæt på, hvordan forskere i virksomheder eksperimenterer med at udvikle nye løsninger på nogle af de store udfordringer, som verden står over for. I undervisningsforløbene Enzymjagten og WeGrow arbejder eleverne med de samme metoder som forskerne i Novozymes’ laboratorier. Det gør det utrolig virkelighedsnært og aktuelt for eleverne,” siger Christine Antorini, adm. direktør i LIFE Fonden.

 

Seneste artikler

Fik du læst?

Brand i kirke

POLITI: Tidligt mandag morgen fik Bornholms Politi en anmeldelse om brand i Pinsekirken på Sagavej i Rønne. Politiet og brandvæsen rykkede ud til stedet og

Læs mere »