Hvad laver Helligånden mon?

”I al sin glans nu stråler solen”  – den salme passer vist rigtig godt til denne pinsesøndag. I morgen, 2. pinsedag, er der Royal Run, men der er også massevis af gudstjenester i det fri rigtig mange steder i det ganske land.

En klumme på denne søndag, der ikke handler om, hvad pinsen betyder, ville være helt forfejlet, for er der noget, vi alle har brug for at høre og at lægge mærke til, så er det, hvad Helligånden – Guds Ånd – kan betyde i vores hverdagsliv, og en fejring af Helligåndens komme på pinsedagen kan helt sikkert få os i tale, berøre os og tilmed skabe et skønt fællesskab af mennesker, som måske ikke ellers ville mødes. Alle vil helt sikkert føle sig godt tilpas.

Jeg fandt lige et godt citat fra Peter AG`s bog:” Rødvin og memoirer”, og det glæder mig, at denne festlige og lidt skøre musiker (skør – ikke ment negativt) siger sådan her:

”Tænk, hvis kirken i virkeligheden er en tankstation hvor vi henter kærlighed og energi til udbredelsen!”

Bravo, Peter AG – det er netop det, pinsen handler om. Vi skal smitte hinanden med Ånd fra Gud.

Et andet godt udsagn lig det ovenstående fandt jeg i Kristelig Dagblad, hvor Ole Kruse siger:

”Vi taler meget om ladestationer i de her år. Pinsen er på en måde min ladestation for optimismen. Og for håbet og for kærligheden og for omsorgen for andre mennesker. Alt det, som Ånden udvirker”.

Og senere i artiklen:

”Ja hvad skal man ellers sammenligne det med? Det er sådan en løfteraket. Rumskibe er ikke en krone værd, hvis de ikke bliver løftet op af en raket. Min raket er Pinsen.”

Helligånden er den, der får Gud til at blive synlig iblandt os, og som giver os det skub, vi har brug for, så kærligheds budskabet smitter fra person til person.

Helligånden er den, der levendegør, hvad Gud har gjort for os igennem Jesus Kristus.

Der bliver talt alt for lidt om Helligånden og Helligåndens virke. Egentlig er det pinsetid hele året igennem!

Måske fornemmer mange dog Helligåndens virke – uden helt at kunne kalde Ånden ved navn. Mange erkender, at der er ”mere mellem himmel og jord”, og allerede der er det Åndens virke, som er på færde. 48 pct. erkender i en ny undersøgelse, at de har haft naturoplevelser, der har givet dem denne fornemmelse. Og det er kun en opgørelse over naturoplevelser.

I en anden undersøgelse er det 63 pct. som finder, at der er ”mere mellem himmel og jord”, og her gælder det især troen på noget overnaturligt – troen på ånder og spøgelser og andre overnaturlige fænomener. (En undersøgelse DR har foretaget i 2016)

I en masse år besøgte jeg sammen med min mand hjem, som fornemmede, at der var uro i hjemmet, som ikke skulle være der. Det var meget virksomt og enkelt, at uro og mærkelige fænomener, som bragte frygt og angst ind i sind og tanker, forsvandt, når vi stille og roligt gik rundt i hjemmet og bad om, at Guds Ånd måtte være der, og at Jesus måtte være hos dem med sin kærlighed og sin fred. Helligånden var på færde, og Guds Ånd gjorde noget i hjemmet og i hjerterne.

Helligånden er på færde, når masser af vort lands kendte personligheder åbent og ærligt fortæller, at de har en tro og tillid til Gud, og at det hjælper dem og har hjulpet dem ikke mindst i kriseperioder i deres liv.

Hvornår begynder vi hver især at dele med hinanden, hvad Gud har gjort i vores liv?

Helligånden er på færde, når en ung muslim med en aktiv muslimsk tro interesseret spørger: ”Sig mig, hvorfor var det i grunden, at Jesus skule dø på korset?” Sikke en fantastisk samtale vi fik med hinanden, og denne unge meget tiltalende muslim gav udtryk for, hvor godt det var, at vi kunne dele vores tro med hinanden ”uden at det blev ondt”.

Helligånden er på færde, når mennesker forsones og tilgiver hinanden og lader kærligheden erstatte bitterhed og had.

Helligånden er på færde, når der bliver fællesskab og venskab mellem mennesker, som ellers på mange måder står langt fra hinanden i livssyn og meninger, og når vi i fred og fordragelighed kan dele vore forskelligheder med hinanden, og at vi er villige til at lytte interesseret til hinanden for at lære af hinanden.

 Helligånden er på færde, når Gud griber ind med sit nærvær og sin helbredelse, (der skete mange flere helbredelser, hvis vi var frimodige og bad for hinanden) og han er der også, når vi måske ikke oplever helbredelse, som vi kunne ønske det, men hvor han i stedet giver os en velsignelse, kraft og styrke til at bære lidelsen.

Helligånden er på færde, når vi hver især bliver mindet om et menneske, som har brug for nødvendig praktisk hjælp, eller at vi spontant eller regelmæssigt ber en bøn til Gud for et medmenneske.

Helligånden overbeviser om synd, står der i bibelen, men det er også Helligånden, som overbeviser mig om, at jeg er tilgivet – ikke fordi jeg fortjener det, men fordi Jesus døde og opstod for min skyld. Det gør mig glad!

Glædelig Pinse og kærlig hilsen

Agnethe Zimino
Pens. sognepræst på Amager

Seneste artikler

Fik du læst?