Børn i Gudhjem dykker ned i en verden af vand

Børnene i Gudhjem Naturbørnehave får nu en forsmag på, hvad det vil sige at være forsker. Sammen med de voksne kan de blive klogere på vandets hemmeligheder. 

Børnene var meget interesserede, da de indviede det nye børnehaveprogram ”En verden af vand”. Nu kan materialerne bestilles gratis af alle børnehaver. (Foto: Søren Kjeldgaard, Forskningens Døgn)

 

Hvor kommer vand fra? Hvordan lyder vand? Hvordan føles vand? Der er næsten garanti for vådt tøj, når de tre til seks-årige i Gudhjem Naturbørnehave nu skal lære at tænke som forskere ved at udforske vandets verden.

Et nyt nationalt børnehavemateriale er poppet op til overfladen, og Naturbørnehaven i Gudhjem er blandt de 100 første dagtilbud i Danmark, der har fået materialet tilsendt. Det stilles nu gratis til rådighed for alle andre interesserede børnehaver. Det består af en stor voks-samtaledug med stort og farverigt vandlandskab og en bog med ti forslag til legende vandundersøgelser.

(Artiklen fortsættes under billedet)

Det kan være sjovt at lære noget.

 

Materialet giver børnene kaskader af muligheder for at udforske vand i alle dets tilstande – i vandpytter, som isterninger, som regn, som saltvand, som drikkevand, som dråber, som damp, som dug.

Materialet har titlen “En Verden af Vand” og er udarbejdet af Videnskab.dk for videnskabsfestivalen Forskningens Døgn, som afvikles over hele Danmark hvert år i slutningen af april.

Børn elsker vand

De fleste børn elsker at lege med vand. Ideen med det science-pædagogiske materiale er derfor at gribe børnenes naturlige nysgerrighed og gennem leg og små undersøgelser gøre dem klogere på vand som naturvidenskabeligt fænomen. Lektor på Københavns Professionshøjskole Thorleif Frøkjær, som forsker i børns legende tilgang til sciencefænomener, har bidraget til programmet:

(Artiklen fortsættes under billedet)

Børn undrer sig og vil forstå alting.

 

”Uanset om de yngste ser en bænkebider eller opdager, at vandet er frosset i spanden, så er de første naturoplevelser og undersøgelser i barndommen også vejen til den første erfaring med naturvidenskabelig tænke- og analysemåde. Børn undrer sig og vil gerne forstå alting, og her dannes spirerne til, at flere bliver optaget af naturfag i skolen”, siger han.

Vigtigt for klimaet

Materialet er udtænkt, så børnene også får en begyndende forståelse for, at vandet som element spiller en vigtig rolle for klimaet. Det kan for eksempel være at undersøge, hvad der sker, når en isterning smelter.

De kan gå på jagt efter vand i børnehaven: finde dug på en blomst eller finde en vandpyt. De kan tilsætte salt, sukker eller citron til vandet, og derved undersøge, om man kan drikke al slags vand. De kan hænge vådt tøj til tørre og finde ud af, hvor vandet bliver af. Eller de kan så karse, og opdage, at der skal vand til for at få noget til at gro.

Seneste artikler

Fik du læst?