Når Gud prikker til dig…

Holder det aldrig op?

 

Sådan tænkte jeg, da jeg igen engang drømte, at jeg ikke kunne finde min prædiken – fem minutter før en gudstjeneste. Hvilket mareridt!

Nu er det flere år siden, jeg holdt op som præst, og så sidder det alligevel i mig, at jeg skal prædike og være ordentlig forberedt.

Jeg hørte et foredrag af Bente Klarlund Pedersen ( professor og forsker på Rigshospitalet), forleden, og hun nævnte, hvor vigtig søvnen er –  og at det er om natten, at vores hjerner bliver vasket godt igennem.

Drømme er afslørende. Vores underbevidsthed indeholder mangt og meget, og det viser sig i drømme.

Jeg har nu aldrig i min tid som præst styrtet rundt og ledt efter mit manuskript lige før en gudstjeneste, men en skjult angst for ikke at gøre det godt nok nok kan måske være årsagen til den drøm, som jeg altså har haft nogle gange.

Ikke at gøre det godt nok? Den frygt ligger nok dybt i os alle. Også dér er det godt at vide, at nok kan jeg stadig drømme om at fejle, men Gud har både min fortid, nutid og fremtid i sine kærlige hænder, og han siger til mig, at hvad der end er sket, hvad der end kommer, eller hvad jeg end står i lige nu, så er der ingen fordømmelse fra hans side!

“Så er der da ingen fordømmelse for dem, som er i Kristus Jesus” står der i den gode bog.

Det vil sige, knyttet sammen med Jesus Kristus, så er mine fejl (og dem har vi mange af hver især), ikke bare skjult, men fjernet. Jesus har ved sin død sat mig fri for skyld og skam. Jeg er altså god nok i hans øjne!

Drømme – som regel kan vi ikke huske dem, og som regel drømmer vi bare intetsigende drømme.

Men nu og da prikker Gud til os i drømme med en besked, som får vore tanker hen på f.eks. et menneske, vi skal kontakte, eller noget vi skal gøre, eller han giver os den vished, at vi ikke bare er gode nok, men at vi er elsket og tilgivet.

I Bibelen læser vi om Josef, som fik besked gennem en drøm, at han ikke skulle være bange for at tage Maria som sin hustru. Han blev af drømmen sendt afsted til Ægypten med Maria og baby Jesus, så de kunne være i sikkerhed.

Sådan er der også i dag mennesker, som får direkte besked i drømme. Jeg har hørt, om hvordan mange muslimer, som bor i lande, hvor der ingen kristne er, møder Jesus i en drøm, og efter sådan et møde begynder de at have tillid til ham som deres frelser og Herre, for der er tryghed i den kærlighed og tilgivelse, som Jesus giver os. Det er stort og stærkt.

En opfordring: Læg mærke til dine drømme! Måske er de vigtige. Måske ikke.

Sov godt og kærlig hilsen

Agnethe Zimino
Pens. sognepræst 

 

Fik du læst?