EHVERV: Det er udfordrende at være lokal og økologisk isproducent på Bornholm, og selvom Bornholms Ismejeri i dag præsenterer et årsregnskab for 2023 med et underskud på kr. 178.632, er det alligevel en betydelig forbedring sammenlignet med 2022, hvor underskuddet lød på kr. 601.373.
”Jeg er tilfreds med, at udviklingen går den rette vej”, fortæller Jonas Bohn, ismand og direktør hos Bornholms Ismejeri. ”Vi har i 2023 oplevet stor vækst i salget til iskiosker, caféer og restauranter særligt på Bornholm, men jeg savner til gengæld den samme efterspørgsel efter kvalitetsis hos forbrugerne, når de står ved køledisken i supermarkedet. Sidste år mistede vi en af vores største landsdækkende kunder inden for dagligvarehandlen, og dette manglende salg har tvunget os til at se nye veje.”
Udfordringer og stabilisering
Bornholms Ismejeri er ekstremt påvirket af udfordringer på energi- og råvaremarkedet, særligt da is naturligvis skal opbevares på køl. De voldsomme energipriser, som i 2022 pressede virksomhedens økonomi, er nu stabiliseret, om end på et højere niveau end tidligere. Ligeledes er prisstigningerne på råvarer og emballage stabiliseret, men også disse på et højere niveau. Det har resulteret i, at marginalerne er blevet klemt, hvilket har krævet en kraftig fokus på omkostningsstyring, som 2023 resultatet også indikerer.
Dagligvarehandlen
Dagligvarehandlen har endnu ikke genvundet samme høje niveau som før pandemien. Der er blevet mindre plads i indkøbskurven til premium økologisk is, og vores største dagligvarekunde har skåret kraftigt ned på deres forretningsmodel.Til gengæld har Bornholms Ismejeri vundet terræn i on-trade sektoren, som omfatter salg til iskiosker, caféer, restauranter etc., og som er med til at sikre Bornholms Ismejeri skindet på næsen.
Krølle-Bølle is hitter
Krølle-Bølle brandet har styrket ismejeriets positionering særligt på Bornholm. Krølle-Bølle vækker i den grad et smil på læben hos forbrugeren, og er et stærkt forretningsben hos Bornholms ismejeri, selvom det også har krævet og fortsat vil kræve store investeringer i markedsføring, maskiner og mennesker i fremtiden.
”Vi oplever en stor glæde ved gensynet med den frække trold og ser frem til at bygge videre på dette ikoniske brand”, siger Jonas Bohn og fortsætter:
Varmere fremtidsudsigter
“På trods af årets udfordringer, er vi optimistiske omkring fremtiden. Med en fortsat stram omkostningsstyring, en fokuseret indsats på at udvide vores markedsandel i on-trade sektoren, og måske endda lande en landsdækkende detailkæde igen, forventer Bornholms Ismejeri at kunne vise positive resultater i de kommende år.”