3.000 bornholmske børn udforsker naturvidenskabens gåder

For syvende år i træk tager så godt som alle børn i de bornholmske skoler de naturvidenskabelige sko på og går i forskernes fodspor ud for at søge efter ny viden, lave undersøgelser og ikke mindst – være nysgerrige. 

Hele 3.000 bornholmske bøen skal nu have stillet deres naturfaglige nysgerrighed. (Arkivfoto).

 

Kan man se et atom? Hvor meget energi er der i en kompostbunke? Hvilke grundstoffer er der i en smartphone? De naturvidenskabelige gåder står i kø, og der er uendeligt mange uudforskede spørgsmål at blive klogere på, hvis man – som de fleste børn – har nysgerrigheden i behold.

Temaet for årets store, nationale Naturvidenskabsfestival på landets grundskoler og gymnasier er i år ”Gådefulde Verden”, og igen i år går de bornholmske skoler og Skoletjenesten Bornholm hele vejen. Cirka 3.000 elever på alle klassetrin, slipper fra mandag 26. september og en uge frem det normale skoleskema for at fejre naturvidenskaben og dens guldgrube af gåder. Det er vel at mærke 3 ud af 4 elever på Bornholm.

Underfundig verden

Det store arrangement involverer, skoler, organisationer, naturvejledere, formidlingsinstitutioner og erhverv, fortæller naturfagskoordinator Ulla Didriksen fra Skoletjenesten Bornholm, der koordinerer Naturvidenskabsfestival.

”Vi lægger op til at gå på jagt i naturvidenskabens underfundige verden. Vi vil gerne give børnene en forståelse for naturens variation og lære dem at passe godt på den – give dem en grøn dannelse. Børn og unge må gerne opleve sig selv som en del af naturen og ikke kun som forbrugere af den,” siger hun.

Plant et æbletræ

I år opholder de yngste børn sig på skolerne, hvor de udforsker skolens områder og den lokale natur sammen med personalet i indskolingen. De kan fx. indsamle frø og sætte i potter, indfange Krible Krable dyr, bygge pindsvinebo i skolegården, observere gådefulde lyde eller plante æbletræer på skolens grund.

Mellemtrin og udskoling får mulighed for at drage ud på ekskursioner. Flere end 100 gratis aktiviteter og undervisningstilbud venter på dem. De kan indsamle alger og dyrke dem på skolen, studere elektromagnetisme eller biodiversitet, tage på vandring og tegne naturen eller save sten over.

 Årets tema giver eleverne muligheden for at dykke ned i kendte og ukendte afkroge af videnskaben, afprøve naturvidenskabelige arbejdsmetoder, få aha-oplevelser og opdage, at fejl er opdagelsernes bedste ven.

Naturvidenskab er for alle

På landsplan deltager over 100.000 elever i Naturvidenskabsfestivalen. Programleder for den nationale Naturvidenskabsfestival, Louise Lund Bækgaard, siger, at naturvidenskaben er for alle og en vigtig del i at forstå verden omkring os:

”Deltagerne i Naturvidenskabsfestival vil over hele Danmark arbejde med det fælles mål at fejre naturvidenskaben som et værktøj til at udforske verdens gåder. Eleverne skal undersøge, eksperimentere – og lave fejl. Det vigtigste er, at de bevarer nysgerrigheden – at eleverne undrer sig og søger svar.”

Der er hjælp og idéer at hente hos arrangøren, Danmarks nationale naturfagscenter, Astra, der bistår skolerne med undervisningsforløb, materialer og inspiration.

Tanken med festivalen hvert år i uge 39 er at motivere børn og unge til at udforske, forstå og forandre verden med naturvidenskab.

Fik du læst?