Stena Line udvider i Østersøen

Færgerederiet Stena Line styrker sin position i Østersøregion. Med to nye, større og moderne fartøjer på ruten mellem svenske Nynäshamn og Ventspils i Letland øger bliver Stena Line en attraktiv spiller på rejsemarkedet i Østersøen.

Stena Line – udvider i Østersøen. Her er Stena Lagan – inden udvidelse og modernisering. (Foto: Stena Line)

 

Stena line er et af verdens førende færgerederier med 18 færgeruter i Europa, hvoraf tre er i den ekspansive Østersøregion. Siden Stena Line overtog færgeruten mellem Nynäshamn i Sverige og Ventspils i Letland i 2012, er driften mere end fordoblet fra én færge og 10 afgange om ugen til den nuværende drift med to færger og 24 afgange om ugen. Stena Line styrker nu sit tilbud til kunderne yderligere ved at skifte til de to større og mere moderne RoPax-færger Stena Lagan og Stena Mersey, som både bliver udvidet og moderniseret, inden de påbegynder driften i løbet af foråret 2021.

Med udvidelsen øger Stena Line fragtkapaciteten på ruten med 30 procent og tager samtidig kampen op på rejsemarkedet i Østersøen med en attraktiv oplevelse ombord samt den korteste rejsetid til vands mellem Sverige og Baltikum.

”Vi ser en øget efterspørgsel fra vores kunder på søtransport i hele Østersøområdet. Det er en ekspansiv region, hvor vi allerede har en stærk tilstedeværelse inden for både transport og turisme. Med de to nye, moderne færger styrker vi vores position yderligere,” siger Niclas Mårtensson, CEO, Stena Line.

Modernisering af færgerne

De to moderne RoPax-færger Stena Lagan og Stena Mersey blev bygget på det italienske værft Visentini i 2005 og har besejlet Stena Lines rute på Det Irske Hav mellem Belfast og Liverpool de sidste 10 år. Inden de bliver sat i drift på deres nye rute i Østersøen, skal begge færger have nyt navn og gennemgå en unik udvidelse og modernisering. Ud over at bliver forlænget med et midterstykke på 36 meter og dermed få 30 procent ekstra fragtkapacitet samt et separat bildæk, får færgerne også en effektiv ’drive through’ pålæsning og aflæsning.

Interiøret opgraderes til Stena Lines velkendte skandinaviske, lyse og rummelige design, som også er blevet brugt på rederiets fem nybyggede færger. Efter ombygningen vil færgerne hver have 200 kahytter i høj kvalitet, en ny butik, loungeområder med liggestole samt et soldæk. For chaufførerne, der rejser med færgerne, lanceres konceptet ’Truckers Lounge’, som er en spisestue kun for chauffører, som også findes på flere andre Stena Line-færger.

Den korteste vej

Den første af de to færger, Stena Lagan, er i øjeblikket på værftet Sedef i Tuzla i Tyrkiet for at blive udvidet og moderniseret. Færgen forventes at komme i drift på Nynäshamn-Ventspils-ruten i begyndelsen af 2021. Stena Mersey besejler Belfast-Liverpool-ruten indtil årsskiftet og vil blive erstattet af E-Flexer-færgen Stena Embla. Herefter går turen også til Sedef-værftet i Tyrkiet, og Stena Mersey forventes at være i drift på den nye rute inden højsæsonen i sommeren 2021.

”Vi fortsætter med at bygge videre på vores succesfulde RoPax-koncept, der kombinerer fragt og passagerer. De to nye færger bliver en fantastisk tilføjelse til flåden og for vores kunder. Vi ser frem til at byde dem velkommen ombord,” siger Johan Edelman, der har ansvaret for Stena Lines ruter til og fra Letland fra 1. oktober 2020.

Overfarten på 8,5 timer mellem Nynäshamn og Ventspilser den korteste og hurtigste søvej mellem Sverige og Baltikum og er en populær rute for både transport og turisme. Ruten er desuden en vigtig forsyningslinje til både fremstillings- og byggebranchen i Sverige.

Fik du læst?