Om angst og frygt…

I tiden er der i grunden så meget at være bange for. Både angst og frygt er ganske normale diagnoser og tilstande, som rigtig mange desværre kender alt for godt til.

Hvad kan vi som kirke og som kristne sige til dem, som har det som deres hverdag at være fyldt med frygt?

Kendte folk i Bibelen også til det at være bange?

Jeg har ikke talt efter, men man har altid sagt, at det i Bibelen siges 365 gange: ”Frygt ikke!”

Det passer dog ikke helt. Det står kun 45 gange, men selve sagen – det at kunne leve uden frygt – står helt sikkert på en eller anden måde, så de 365 gange alligevel kan være sandt.

Vi har nemlig 365 dage i et år, og vi har brug for hver eneste dag at få de ord ind i vore ængstelige sind og hjerter.

Når selve sagen, at vi ikke behøver at frygte eller være bange, nævnes mange gange, så er det selvfølgelig, fordi frygt og angst, bekymringer og alskens anden plage i sindet også på Bibelens tid var ganske normale sindsstemninger.

Bibelen er helt bestemt den bog, som taler mest realistisk om menneskelivet, og vi kan derfor ustandselig spejle os i de mennesker, som der tales til og fortælles om. Ja, vi kan bruge Bibelens ord, som var de talt til os personligt. Når Gud taler i Bibelen, så taler han til både dig og mig – endnu i dag. Bibelen har stadig relevans i enhver situation eller tid.

Jeg vil her i dag bringe nogle af de steder i Bibelen, som betyder rigtig meget for mig personligt, og måske kan disse ord også få stor betydning for dig:

”Vær stærke, fat mod, alle I, som venter på Herren!” Salmernes bog kap. 31 vers 25

”Nær ikke rædsel, og lad dig ikke skræmme, for Herren din Gud er med dig overalt, hvor du går!” Josvabogen kap. 1 vers 9 b

”Frygt ikke, for jeg er med dig, fortvivl ikke, for jeg er din Gud. Jeg styrker dig og hjælper dig, min sejrrige hånd holder dig fast.” Esajas`bog kap. 41 vers 10

”Vær modige og stærke! Vær ikke bange, og nær ikke rædsel for dem, for Herren din Gud går selv med dig, han lader dig ikke i stikken og svigter dig ikke.” 5. Mosebog kap. 31 vers 6

”Vær vågne, stå fast i troen, vær mandige og stærke! Alting hos jer skal ske i kærlighed.” Paulus`første brev til Korinterne kap. 16 vers 13-14

”Fred efterlader jeg jer, min fred giver jeg jer; jeg giver jer ikke, som verden giver. Jeres hjerte må ikke forfærdes og ikke være modløst!” Johannes evangeliet kap. 14 vers 27

Måske spørger du mig så:” Vil det sige, du aldrig er bange?”

Jeg mener ikke selv, jeg fortrænger ængstelse og frygt. Jeg bliver også bange, men så hurtigt som jeg kan, flytter jeg fokus over på Gud, som jeg ved, jeg kan stole på. Han er min redning fra frygt og angst, som ellers nemt kunne invalidere mig og gøre min hverdag til noget ganske forfærdeligt.

Da jeg boede i Nigeria, blev min tillid til Guds kærlige nærvær rodfæstet og styrket. Jeg husker, hvor ængstelig jeg var for at bo alene i et hus, hvor der nemt kunne blive indbrud.

Jeg foranstaltede alle mulige selvopfundne ”tyverialarmer” ved hjælp af Storm P-agtige løsninger med blikdåser, der ville falde ned og lave larm, så tyvene forsvandt. Jeg var virkelig meget, meget bange.

En nat besluttede jeg i stedet at tro på Guds nærvær og beskyttelse. Jeg bad jo min aftenbøn, så det måtte være nok. Det hjalp på min sjælefred og på min søvn.

Vores tillid til Gud har brug for hele tiden at blive opøvet. Selvfølgelig må vi gerne bruge vores gode fornuft og sikre os, men som årene er gået, hviler jeg mere og mere i tilliden til, at Gud er nær.

Vil det sige, der aldrig sker onde og forfærdelige ting hos folk, der tror?

Det gør der, for vi lever i en verden, hvor ondt sker.

Min holdning er: Hellere lægge mit liv og min død i Gud den Almægtiges hænder end pine og plage mig selv med bekymringer.  Han giver mig tryghed og vil være mig og mine nær, hvad der end sker!

Der er meget i denne verden i øjeblikket, som kan fylde os med frygt. Lad os rette vore øjne mod den Gud, som viste sig for os, da Jesus gik hernede og sagde: ”Frygt ikke!”

God søndag og kærlig hilsen

Agnethe Zimino

Pens. sognepræst

 

Seneste artikler

Fik du læst?