Lavere overskud slår ikke bunden ud af Svaneke Bryghus

ERHVERV: 2022 gav Svaneke Bryghus flere udfordringer end forventet, og årets resultat er påvirket af krig, inflation og dermed prisstigninger samt ændrede forbrugsvaner. 

Steen Jespersen

2022 blev et anderledes år med flere udfordringer end forventet hos Svaneke Bryghus. Særligt inflation og dermed stigende priser over hele linjen har sat sit aftryk på årets resultat. Samtidig mærker bryggeriet, at forbrugerne har reduceret deres køb af øl og ændret adfærd, så de i højere grad har været på tilbudsjagt. Men når det gælder fadølssalget på barer og restauranter er Svaneke Bryghus gået frem.

1,7 mio kr. mindre
Svaneke Bryghus leverer således et årsregnskab på 1,170 mio. kr. efter skat, hvilket er ca. 1,7 mio. kr. mindre end i 2021. Svaneke Bryghus bestyrelse er tilfredse med det samlede resultat og fortrøstningsfulde i forhold til fremtiden til trods for en verden i forandring. Derfor anses resultatet som fuldt ud acceptabelt omstændighederne taget i betragtning.

”Svaneke Bryghus har lært meget af 2022, og jeg hæfter mig særligt ved, at vores fadølssalg er gået frem, og at vi har fået flere restaurantionskunder både på og udenfor Bornholm. Vi kan mærke, at resturationskunderne lægger vægt på vores bæredygtige tiltag, og at vi har en stærk position som specialbryggeri”, fortæller Steen Jespersen, adm. direktør for Svaneke Bryghus.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Svaneke Bryghus 2022 (Foto: Martin Thaulow, Good people)

Svanekes salg til restauranter og barer udgør i dag næsten 50 pct. af omsætningen. Samtidig oplever bryggeriet en markant ændring i forbrugernes indkøbsvaner. ”Vi oplever, at forbrugerne er blevet mere prisbevidste og holder på pengene, og det sammenholdt med et stærkt konkurrencepræget marked med mange bryggerier og dermed et stort udbud har gjort, at der har været rift om opmærksomheden på ølhylderne”, fortsætter Steen Jespersen.

Markedet retter sig
”Jeg er dog sikker på, at markedet nok skal rette sig over tid, og at forbrugeren også i fremtiden vil efterspørge endnu mere økologi og bæredygtige tiltag, som vi gør meget ud af.

”Vi har masser at se frem til i 2023. Vi har et meget velfungerende bryggeri med stor fokus på bæredygtighed. Vi har flere nye øl i pipeline, og ser frem til en god sommer med både Folkemøde og øget færgekapacitet til Bornholm, og endelig er vi ikke bange for at investere i en grønnere fremtid”, afslutter Steen Jespersen.

Seneste artikler

Fik du læst?