Bornholms digitale turismeportal slog flere rekorder i 2020. Aldrig har så mange personer besøgt bornholm.info, og aldrig har siden haft så mange sidevisninger.
Selvom 2020 ikke blev et rekordår hvad angår antal gæster og overnatninger, er turisternes interesse for Bornholm på ingen måde dalet, nærmere tværtimod. Hjemmesiden bornholm.info, som er Bornholms officielle digitale turismeportal, oplevede således en markant øget interesse i forhold til året før. Over en mio. brugere besøgte sitet i 2020, hvilket er hele 31 pct. flere end i 2019. Gæsterne på sitet har også vist stor interesse for indholdet og har bevæget sig godt rundt, og det betyder, at indholdet er blevet vist 3,8 mio. gange.
Praktiske oplysninger
En af hjemmesidens vigtigste opgaver er at sikre, at gæsten finder inspiration til oplevelser, og dermed øger lysten til at besøge øen, men også den relevante praktiske information om Bornholm, som f.eks. åbningstider og adresser.
Når vi søger informationer på nettet, så ”Googler” vi indholdet frem, og i 2020 dukkede bornholm.info op over 23. mio. gange i Googles søgeresultater. Det viser, at Destination Bornholms arbejde med at styrke synligheden i online søgemaskiner har båret frugt. Over 70 pct. af trafikken til bornholm.info kommer nu via søgemaskiner, hvilket viser, at der både har været stor søgning på Bornholm, og ikke mindst, at bornholm.info har givet gæsterne svar på deres søgen.
Pernille Kofod Lydolph, direktør i Destination Bornholm, er naturligvis glad for den flotte stigning og siger:
”Vi har brug for stærke platforme i kampen om gæsterne. Platforme, der giver gæsterne svar og relevant viden, så de både får lyst til at rejse til øen, men også får god hjælp, når de er kommet til øen. Ellers går rejsen måske til et andet sted i verden. Derfor glæder jeg mig også over de mange besøgende på bornholm.info”.
Info om Corona
I foråret var det en udfordring for øens gæster at finde oplysninger om forholdene for rejsende til Bornholm, da pandemien gjorde sit indtog. Destination Bornholm oprettede derfor i marts en side med information om coronaforhold i forbindelse med rejser til Bornholm. Siden blev en kæmpe succes med over 200.000 besøg, og blev en væsentlig kilde til information for mange af de gæster, der ønskede at besøge øen, og er det fortsat. Siden opfordrede også brugerne til at udskyde ferien fremfor at aflyse, købe bornholmske produkter online eller gøre brug af de mange take-away tilbud, når de var på øen.
Spørg