Hatten af for Theodor fra X Factor

Dyb respekt.

Her i fastetiden hører vi i kirken om Djævelen og al hans væsen, men måske endnu vigtigere: Vi hører om, at Jesus kom for at tilintetgøre Djævelens gerninger, og det er jo et godt budskab, som jeg vender tilbage til.

Mennesker har det med at påkalde ham – den onde – ustandselig.

Jeg må indrømme, jeg bliver så træt af alle de eder og forbandelser. Vi kan nærmest ikke undgå alle de påkaldelser, men jeg vælger at ignorere den sprogforurening, som det i grunden er.

Hvis folk så opdager, jeg er præst, så er der altid nogen, som skynder sig at undskylde, at der er smuttet en grim glose, hvorpå jeg så forsikrer om, at jeg godt kan tåle mosten. Ingen skal lægge sit sprog om på grund af mig.

Jeg tror nemlig ikke, det er en god ide at protestere højlydt, for jeg tror, det støder væk og bliver opfattet som unødigt moraliserende.

Det stopper en reel samtale med de pågældende, og jeg er ikke ansat som et moralsk politi til at finde fejl hos mine medmennesker, som jeg ellers på alle andre områder sætter stor pris på.

De fleste, som bander meget, tænker slet ikke over, hvad de fylder sproget og atmosfæren med. Det danske sprog er nemlig gået hen og blevet fattigt og åndløst – ikke mindst anført af TV journalister, politikere, TV værter, skuespillere og mange flere, som krydrer sproget i alt for høj grad med ”fandme, for helvede etc.”, og som dermed aflægger et lidt kedeligt visitkort.

”Fandens også – det var Satans!”, sådan reagerer nogle af I læsere sikkert, når I læser, hvad jeg skriver i denne klumme. ”Så er hun altså ikke så tolerant, som hun ellers gerne vil lade os tro, hun er!”

Min inspiration til denne søndags klumme er faktisk unge Theodor fra X Factor, som ikke ville tage ordet helvede i sin mund, da han skulle synge: ”Der er noget galt i Danmark, Dybbøl mølle maler helt af helved til!” Det var modigt af den charmerende unge fyr, som rettede det til ”Dybbøl mølle maler ikke, som den skal!”

Thomas Blachman mente, det tog kraften ud af den kendte sang, hvorimod Simon Kvamm roste Theodor i høje toner for sit mod.

Jeg beundrer en ung, som tør, hvor andre (deriblandt mig) tier!!

Vi skal helt rigtigt, kære Theodor, passe på vores sprog og måske tænke lidt mere over, hvad vi går og siger eller tænker! Tak fordi du gav mig et skub og mod til at skrive denne klumme.

Satans navn bliver brugt meget mere end Guds navn, selvom det da også sker, Gud bliver talt til, uden at vedkommende ved det.

Jeg husker, jeg ringede på en dør for år tilbage, og vedkommende kom ud og udbrød: ”Gud! Er det dig!?” Jeg kunne have beroliget vedkommende, at det da bare var mig. Det var ikke Gud, som lige var dukket op på hendes dørtrin! Det var kun hans ”ydmyge” tjener!

Det er ikke, fordi jeg ikke kan forstå, at det med bandeord kan forstærke ens udtalelser, og jeg bliver ikke skadet af at høre folk bande stærkt, men det er sprogforurening, som X Factor-deltageren kaldte det.

Flot sagt af Theodor. Han har min ugentlige stemme fra nu af!

Der bliver talt meget lidt om Djævelen og om helvede i kirken. Fastetiden inviterer dog dertil.

Djævelen er Guds modstander, og selvom jeg ikke ligger under for at se en ond ånd i enhver kommodeskuffe eller som grundlag for enhver forkølelse, så tror jeg ( og Bibelen understøtter denne holdning), at Djævelen ønsker at fremme had, ondskab, selviskhed, sladder, misundelse, hovmod, krig og alt andet, som er ondt, og som er Gud imod.

I vores verden i dag er det ikke svært at erkende Djævelens eksistens. Der er alt for meget af hans dårlige ånd og hans ondskab på færde, så det er indlysende, at Satan er uhyre virksom og inspirerer os mennesker til alt ondt.

Og derfor – ja, ikke mindst derfor – er der ingen grund til at kalde på ham igennem vores sprog.

Et godt råd: Jesus kom for at tilintetgøre Djævelens gerninger, siger Bibelen. Når vi ser krigens rædsler på TV; når vi mærker ondskab fra andre eller måske i os selv; når vi bliver bange for onde magter, eller vi oplever underlige og uforklarlige ting ske i vore hjem, så husk på løftet i Bibelen, at ” han (Jesus), som lever i os, er større end han (djævelen), som er i verden.” 1. Johannes brev kap. 4 vers 4. Bed derfor Jesus fylde dit hjerte med sit nærvær.

Vi har altså intet at frygte, og vi skal ikke give Satan alt for megen opmærksomhed, men vi skal ”forsage ham og alle hans gerninger og alt hans væsen”, som kirkens trosbekendelse begynder med. (forsage = sige nej til ham).

Gud er større, og han er kærlighed, og han ønsker at fylde os med sin Ånd og inspirere os til kærlighed. Gud er hos os – også når livet gør ondt, og når det ser ud, som om hele verden er ved at gå under.

Kærlig hilsen

Agnethe Zimino
Pens. sognepræst

Seneste artikler

Fik du læst?