Fra før verden gik af lave…

Jeg kan huske, jeg en dag for en del år siden forgæves rendte rundt og ledte efter en forårsrulle i Beijing. Det var næsten umuligt at finde et sted, hvor man kune få en rulle med soya – og da jeg endelig fandt et sted, blev forårsrullen serveret rå – og helt uden soya.

Det var første gang, jeg fandt ud af, at der eksisterer en lang række gastronomiske fordomme om andre lande – f.eks. kender jeg også mange tyskere, der ikke kan fordrage pølser, skotter, der ikke drikker whisky og franskmænd, der foretrækker øl fremfor vin.

Man kan ikke regne med noget mere – forestillingen om, at danskere spiser sild og drikker snaps hver dag er jo heller ikke helt rigtig.

Spise- og drikkevaner ændres over hele kloden ganske hastigt i disse år, hvor især de unge begynder at spise stort set det samme. Stort set.

Takket være udbredelsen af tv næsten alle steder og måske især de sociale medier, så spiser unge mennesker i stigende omfang burgere, pizza og pastaretter stort set over hele verden,

Det vækker bekymring flere steder, bl.a. i Kina, hvor kampagner for at bevare det kinesiske køkken ikke altid har den effekt, som de kinesiske myndigheder forestiller sig.

Denne artikel er skrevet på The Broadstone Cafe i Dartmouth i Devon i Sydengland.

Jo, vist kan man få en kop te, men det er altså kaffe, som den travle indehaverske, Rose, serverer i dag. Solen skinner, og gæsterne sidder udenfor med deres kaffe og Serrano-skinke og Pan con Tomate  – spanske retter, som hun sælger mange flere af end de engang så populære fingersandwich med agurk og laks.

Jo, englænderne drikker stadig meget te, men det er ikke forfinet Darjeling i løs vægt – englænderne foretrækker den billige Yorkshire-te, der fylder alle supermarkedernes hylder og som skylles ned – ofte med meget mælk, morgen, middag og aften.

Det passer meget godt med, at portugiserne drikker den billige Ruby-portvin, mens det kun er nørdede nordboer, der render rundt i Portos gader og leder efter en sjælden Vintage Port.

Den karakteristiske engelske øl “Bitter”, den fløjlsbløde, mørke øl med det fine lag skum, forsvinder mere og mere: De unge – og ældre med såmænd – foretrækker øl af pilsner-typen, så også her ved man ikke længere, hvad man kan regne med.

Jeg tror det var Rød Tuborg, som man af en eller anden grund kun få i denne måned (husk det!), der har et reklameslogan, der hedder “fra før verden gik af lave…”

Udtrykket er mere aktuelt end nogensinde – også hvad angår mad og drikke.

God weekend…

 

Seneste artikler

Fik du læst?