For meget fravær i skolerne på Bornholm

SKOLEN: På Bornholm er det gennemsnitlige fravær på 8,7 pct. i kommunens folkeskoler. Det betyder, at Bornholm er blandt de kommuner i landet, hvor det gennemsnitlige fravær har været højest i skoleåret 2022/2023.

Der er for meget fravær på de bornholmske skoler

 

Bornholm ligger  i top hvad angår fravær i skolen. Bornholm ligger med 8,7 pct. fravær et pænt stykke over gennemsnittet.

De nyeste tal fra Børne- og Undervisningsministeriet viser, at det gennemsnitlige fravær i folkeskolen i skoleåret 2022/2023 lå på 7,2 pct. Det er fald på 0,9 procentpoint i forhold til året forinden, men stadig langt over de niveauer, vi så før Corona-pandemien, hvor den gennemsnitlige fraværsprocent lå mellem 5-6 procent.

Toppen og bunden 
I den seneste opgørelse over fraværsprocenter i danske folkeskoler, fremstår visse kommuner som særligt bemærkelsesværdige. I den ene ende af spektret har vi Læsø, som med en fraværsprocent på kun 0,3 pct. indtager førstepladsen for lavest fravær. Andre kommuner, der følger efter med lave fraværsprocenter, er bl.a. Lemvig, Odder, Herning og Solrød – alle med en gennemsnitlig fraværsprocent mellem 5,0 pct. og 5,7 pct.

I modsætning til disse kommuner er Lolland den kommune med det højeste registrerede gennemsnitlige fravær på 10,2pct. Tæt på dette niveau finder vi Odsherred, Samsø, Gribskov og Sorø, med fraværsprocenter mellem 9,2 pct. og 9,9 pct.

Fravær er mere end tal
Skolefravær er et komplekst problem, der kan være dybt forankret i en række forskellige årsager. Disse årsager kan spænde fra personlige og sociale udfordringer til specifikke læringsvanskeligheder. Forståelsen af disse bagvedliggende faktorer er afgørende for effektivt at kunne adressere og mindske fravær, mener Danmarks største lektiehjælpsvirksomhed MentorDanmark.

“Fraværet i skolen er mere end blot tal på et papir – det er ofte et spejl af elevernes trivsel og engagement. Hos MentorDanmark forstår vi, at når en elev ofte er fraværende, kan det være et tegn på, at de kæmper med udfordringer, som kan være både faglige og sociale. Vores erfaring viser, at trivsel og personlig motivation er afgørende for, at eleverne deltager aktivt og opnår deres fulde potentiale.Vi tror på, at en positiv og støttende skoleoplevelse kan forvandle fravær til tilstedeværelse og bidrage til, at skoletiden bliver en berigende og udviklende periode i en ungs liv”, siger Nicklas Kany, direktør i MentorDanmark.

Seneste artikler

Fik du læst?