Bornholm er ideel til havørredfiskeri, ikke mindst om vinteren. Helt ny film skal udbrede dette budskab og dermed sikre flere vinterturister.
Destination Bornholm har i samarbejde med lystfiskerekspert Gordon Henriksen samt fotograf og filmproducent Niels Vestergård, fået produceret en film om havørredfiskeri på Bornholm. Formålet er at klæde alle potentielle lystfiskere godt på til en optimal fisketur på øen. Gordon Henriksen er fortæller, og fisker i filmen sammen med både lokale bornholmere samt tilrejsende fiskekammerater.
Bålkaffe og middag
Filmen indeholder praktisk information som valg af pladser, vejrforhold, sæson, fiskeudstyr, beklædning mm. Den sætter fokus på alt det særlige ved Bornholm: den skønne natur og de varierede fiskepladser, den unikke vilde selvreproducerende havørredbestand og den helt særlige stemning, der er er ved at fiske på øen. Den fortæller også om vigtigheden af det store frivillige arbejde med bestand- og vandpleje på øen samt bæredygtigt fiskeri, og Gordon Henriksen giver en masse fede tips til den ultimative lystfiskeroplevelse. Det sociale element ved fiskeriet har også fået plads i filmen, f.eks. bålkaffe ude på pladserne, middag og øl på øens restauranter og hygge i sommerhuset, og informerer samtidig om de mange muligheder og gunstige overnatningstilbud og billige færgebilletter om vinteren.
Flotte fangster og droneskud
Filmen er spækket med flotte fangster og Niels Vestergaards smukke optagelser bl.a. undervandsoptagelser og flotte droneskud, og det skinner tydeligt igennem hvor meget Gordon Henriksen elsker Bornholm.
Gordon Henriksen udtaler: ”Bornholm byder på fantastisk fiskeri i de kolde måneder, og er mit favoritsted at fiske havørred om vinteren. Med denne film viser vi både smukke Bornholm frem, og bidrager med masser af nyttig viden. Lystfiskerne hungrer efter information, jo mere jo bedre. Med denne film klæder vi lystfiskeren rigtig godt på til en tur til Bornholm.”
Lystfiskere fra flere lande
Filmen er produceret på engelsk og udgives samtidig i versioner med danske undertekster og én dubbet med tysk speak. Den henvender sig således til lystfiskere fra flere lande men har særligt fokus på det tyske, danske og nordiske marked.
Filmen lanceres på YouTube i denne uge samt markedsføres i en række tyske medier fra 1. september. Senere følger flere danske lystfiskermedier og fremadrettet bruger Destination Bornholm filmen i sit arbejde med at markedsføre Bornholm som vinterdestination. Filmen er en del en større lysfiskerkampagne for at tiltrække gæster fra november til april. Gordon Henriksen og Destination Bornholm har samarbejdet igennem flere år. Senest har Gordon Henriksen lanceret en podcastserie med fire afsnit om havørredfiskeri på Bornholm.