Det var meget mere end pølsesnak, som billedkunstnerne Lisbeth Bank og Pernille Bøggild, præsenterede os for, ved ferniseringen på udstillingen ” Fintskåret grofthakket” i Østermarie. Og selv om vi burde have været forberedt på en utraditionel udstilling – titlen taget i betragtning – så tog den alligevel fusen på os.
Af Pernille Lindblom
Det var varmt, lørdag eftermiddag, da dørene, til udstillingen “Fintskåret Grofthakket” blev slået op.
Jeg sad i bilen og ventede, mens min kollega Louise, bar sit kameraudstyr ind, i dét, der engang var en slagterbutik, men som i dag, danner rammerne om projekt-rummet Beast´s, udstillinger og events i Østermarie.
Da Louise kom retur, satte hun sig – stik imod vores normale praksis – tilbage på førersædet og sagde:
”Jeg skal bare lige informere dig om, at der står en kæmpe stor kødklump lige inde for døren – med en varmeblæser foran – så man rigtigt kan lugte kødet, når man går ind”.
Jeg kiggede måbende på hende, og hun fortsatte: ”Det ved jeg seriøst ikke, om jeg orker. Alt mit udstyr kommer jo til at lugte ”.
I det samme bankede projekt-rummets ejer, Anne Lass, på bilens vindue, for at byde os velkommen..
Vi tog os sammen, rettede ryggen – og gik vores skæbne i møde. I arbejdets tjeneste. Ironisk nok var det vores egne fordomme, vi ramlede ind i, for udstillingen var alt andet end det, vi havde forestillet os.
Kvadratisk, massiv og glinsende, tog kødklumpen imod os, som en torn i øjet i det rene rum med de hvide flisevægge. Den udfordrede vores sanser. Fascinerede og frastødte os på samme tid, med de indbydende pastelfarver som skalkeskjul for de udefinerbare sener, trevler og kødpuds, tilsat et strejf af gorgonzolafarvet råddenhed. Uden at ville det, kom jeg til at forestille mig den, med en glasplade på. Som et kontroversielt sofabord.
Men den er ikke ægte. Klumpen. Bare virkelig godt lavet. Og varmeblæseren står der kun, fordi den bornholmsk fødte arkitekt – og billedkunstner, Pernille Bøggild, netop har smurt et sidste lag latex på dens overflade, forud for udstillingens åbning.
Særpræget udstillingsrum
Udstillingen, der er støttet af Statens Kunstfond, er skabt specielt, til det særprægede udstillingsrum. Kunstnerne har reflekteret abstrakt over emnet ”kød” i det hele taget. Dyre – som menneskekød – hvilket har givet stor variation i de forskellige værkers udtryk, indtryk -og de aftryk, de efterlader i publikum. Kontrasten mellem det døde, som slagteriet repræsenterer og det levende i værkernes foranderlighed, er slående.
Lisbeth Bank fortæller, at udstillingen ikke handler om hvorvidt de to har en speciel holdning til indtagelse af kød, ligesom der heller ikke er en konkret symbolik i værkerne. Det er op til beskueren at tolke dem. Selv, har de været mere optagede af strukturer, materiale, stoflighed, form, farve – og sidst men ikke mindst – forgængelighed. For værkerne vil skifte udtryk i udstillingsperioden. Miste form og fylde eller ændre farve og lugt. Det kan slet ikke undgås, da de er blevet til, ved hjælp af genbrugsmaterialer tilført animalsk klister og latex.
Men udstillingen er andet end den grofthakkede klump. I rummet bag den, står søjler af fintskårne pølser i lag. På trods af, at det anvendte materiale er indfarvet gips, ser de appetitlige ud. Går man nedenunder til kølerummet, mødes man af endnu et overlegent eksempel på kunstnernes diversitets evne. Her er der egyptisk inspirerede stentøjs kanoper, forestillende forskellige dyr, hvis hoveder hver især har enten øjne eller næse der ligner kunstnernes egne. I Gildesalen står der en enorm papmache-pølse, der hverken kan komme ud eller ind af lokalet – og som derfor er lavet på stedet.
Det sidste værk minder mest af alt om et kludetæppe, stykket sammen af den firkantede discount skinke, der fandtes, da jeg var barn.
Det skal opleves live.
“Pølse-workshop”
Kunster duoen Bank og Bøggild, mødte hinanden første gang i 2011, da de deltog i gruppeudstillingen “Koldt vand i blodet” på Bornholms Kunstmuseum. Siden da, har samarbejdet ført til flere udstillinger i ind -og udland.
Tirsdag 15. september er det muligt for interesserede selv at prøve kræfter med forskellige materialer, da kunstnerne indbyder til ”pølse-workshop” i forbindelse med den Bornholmske Kunstuge.