Derfor flyttede vi til Bornholm

SOMMERDAGBOG: Sådan gik det til at en bypige som Helle blev forelsket i Bornholm og sammen med mig tog springet fra Lyngby til Rønne, skriver journalisten Torben Dhalvad i en herlig sommerdagbog…

Af Torben Dhalvad

Et af formålene ved at holde ferie er, at man får tid til at lave ingenting eller tid til at opleve en masse. Jeg har gennem de sidste 25 år holdt alle mine sommerferier i vores forskellige sejlbåde i danske, svenske og tyske farvande. I år var ingen undtagelse, og vi er lige nu vendt tilbage til Bornholm efter 6½ uge i vores dejlige Delphia 40, Lady in Red, som er hjemmehørende i Rønne.

Vejret har, som I alle ved, ikke været for strålende, og vi har mest brugt båden som et flydende fynsk sommerhus, idet vi har børn og dejlige børnebørn placeret på Fyn. Det er nu ikke denne sommer, jeg vil fortælle om, men vores første besøg på Bornholm en august weekend i 2016.

Helle og jeg var taget til Bornholm for at besøge Helles søn, Andreas og hans kæreste, svenske Josefin, der var flyttet til øen, hvor han havde startet en uddannelse som tømrer. Efter en dejlig morgenbuffet på Hotel Griffen gik vi ud i augustsolen for at opleve Rønne. Første stop var lystbådehavnen på Nørrekås, hvor vi mødte en venlig havnefoged, som fortalte om fordelene ved at have båd på Bornholm og foreslog, at vi flyttede vores fra Vedbæk til Rønne. ”Så kan I bruge den som sommerhus, og flytte til en ny havn, når I vil”.

Lød lidt vildt

Det lød lidt vildt, og vi gik videre op i byen, hvor det ene yndige byhus med stokroser og nymalede vinduer efterfulgte det næste i de hyggelige brolagte gader. I Vimmelskaftet så vi et sødt, gulmalet hus, hvor der var et Solgt skilt.

”Tror du, vi kunne finde ud af at bo sådan et sted, som her”, spurgte Helle pludselig. ”Bo her? Du har jo aldrig villet flytte fra Lyngby”, var mit meget overraskede svar. ”Det vil jeg måske nu”. Vi gik videre, så flere huse, og vi begyndte at tale om muligheden for at flytte. Senere gik vi på nettet for at se, hvad der var af huse til salg.

Liste med For og Imod

Mandag morgen opsøgte vi Rønne Ejendomshandel og fik en god snak med Ole Rømer, og vi fik vist også forevist et par huse. På vej hjem med Leonora Christine-færgen talte vi mere om det, og vi besluttede, at vi hver for sig skulle lave en liste med vores personlige ”for og imod” at flytte, og vi kunne så senere sammenligne listerne og se, om vi skulle gå videre med sagen.

Vi drev den gang en international web-shop. Den krævede ikke vores fysiske tilstedeværelse et bestemt sted, men vi skulle bare have en god internetforbindelse. Derfor var der ikke noget professionelt, der talte imod en flytning. Vores største betænkeligheder var at vi ville få større afstand til familie og venner, men på den anden side kunne besøgene enten hos os eller dem måske blive længere og mere udbytterige.

Ledte efter drømmebolig

Resultatet blev, at vi kiggede på alle huse, der var til salg i Rønne og skrev mails til de mæglere, hvis ejendomme vi gerne ville kigge nærmere på. Det blev vist 15-20 stk. og sidst i september tog vi igen til Bornholm for at finde drømmeboligen.

Vores krav var, at det skulle være et byhus uden have, da vi ville tilbringe somrene med at sejle, ikke luge ukrudt. Vi så på mange søde huse, men vi faldt ikke pladask for nogen af dem. Et hus havde for mange K3´ere, et andet havde en dårlig trappe til første sal, et tredje lå et forkert sted.

Haven er brolagt

Mens vi kiggede på huse, boede vi på Hotel Fredensborg, og vi blev meget glade for at gå vores daglige powerwalk i det dejlige Galløkken. Derfor protesterede vi heller ikke helt vildt, da Ole Rømer foreslog os at kigge på et hus på Strandvejen, men vi fremførte dog, at der nok var have til. ”Ja, men den er næsten helt brolagt, og der er ingen græsplæne”, sagde han.

Helle og Torben – fortryder ikke de tog springet og flyttede til Bornholm.

Vi tog ud og kiggede på huset, som ligger lige overfor Galløkken, og vi havde svært ved at finde ting ved det at klage over. Størrelsen var i orden 141 kvm, haven så ret nem ud (synet kan bedrage), det var pænt vedligeholdt og faktisk lige til at flytte ind i. Det gjorde vi nu ikke, selv om vi underskrev en købsaftale og tog hjem til Lyngby for at vente på sælgers underskrift. Vi havde betinget os, at vi kunne vente med overtagelse til 1. marts 2017, da vi ikke ville flytte midt om vinteren, som vi i øvrigt mest tilbringer i vores lejlighed på Gran Canaria.

Man har et standpunkt…

Sælger skrev under, og 22. marts 2017 pakkede flyttefolkene vores hjem ned i Lyngby og vi tog sammen med dem med Poul Anker fra Køge og flyttede ind på Strandvejen 23. marts.

Nu er der gået fire år, siden Helle fik den skøre idé med at flytte til Bornholm, og vi er stadig meget glade for, at vi tog springet. Ja, vi har fået længere til familie og venner, men de bliver her længere, når de besøger os, og vi bliver længere hos dem. Desuden har vi fået nye venner her på øen, og vi har hele tiden travlt med at nyde de fantastiske omgivelser, både lige uden for døren, eller steder, man kan køre til. Ligegyldigt næsten hvor på Bornholm man opholder sig er det jo fantastisk natur.

Natur var der også i vores ellers ret velplejede og brolagte have, da vi kom hjem i går. Ukrudtet havde benyttet sig af, at vi havde vendt ryggen til i 6½ uge, så nu skal vi i gang med det havearbejde, som vi tidligere sagde, vi ikke gad.

Men man har jo et standpunkt til man tager et nyt…

SKRIV DIN SOMMERDAGBOG

Vil du dele din sommerdagbog med os? Vil du fortælle om din dag på Bornholm – eller udenfor, for den sags skyld? Send din dagbog til red@bornholmnyt.dk. Du bestemmer selv, hvor meget du vil skrive, dog max ca. 3.000 ord inkl. mellemrum. Blandt bidragsyderne trækker vi lod om et gavekort til 2 x Wienerschnitzel m. tilbehør inkl. 2 fadøl til Restaurant Gudhjem Bakke. Restauranten byder på lækre kalveschnitzler med forskelligt tilbehør, men fælles for dem alle er, at de er øens største. Klassisk og velsmagende.

Vi glæder os til at læse din fortælling.