Den rå skønhed

Grønbechs Gård inviterer til foredrag søndag 21. juni kl. 15 med kunsthåndværker Tina Astrup fra Aarhus 

På søndag kan man møde den aarhusianske designer og kunsthåndværker Tina Astrup, der arbejder i genbrugstræ, på Grønbech Gård i Hasle.

I  udstillingen “Træformationer” har Bornholms smukke klippeformationer og stenbrud fanget Tina Astrups opmærksomhed.

Da den århusianske designer nærstuderede Bornholms særegne natur, fandt hun ud af, at bjergarternes tekstur og formsprog ligner dem, hun finder og fremhæver i træ. Den opdagelse inspirerede hende til at undersøge, om hun ved at overføre kvaliteter fra et materiale til et andet kunne udvide opfattelsen af træets materialitet og trække tråde til eksistentielle menneskelige følelser.

På udstillingen vil publikum kunne opleve værker, der fokuserer på sanselighed, en rå skønhed og balancen mellem materialernes egne egenskaber og den kunstneriske bearbejdning. Træet har glatte, lyse sider, hvor de er bearbejdet, og mørke, rå overflader skabt af træets tid i skoven. I værkerne skaber hun en poetisk dans imellem de to udtryk.

Siden Tina Astrup tog afgang fra Danmarks Design Skole i 2007, har hun arbejdet med at udvikle og fremhæve mønstre og taktile overflader på træ. For hende er arbejdet med træet som en opdagelsesrejse i træets livshistorie, der både vidner om styrke og skrøbelighed, en fortælling om alt livs fælles vilkår.

Arbejdet minder om arkæologers metoder; hvert træstykke børstes nænsomt, så jord og sand forsvinder fra revner og porøse strukturer. Derefter vælger hun sig nogle flader på træstykket, som hun sliber – nogle med håndkraft og andre med maskine – indtil der opstår nye interessante overflader og spor.

Tina Astrup har i tidligere værker udviklet en farvemetode, som tager udgangspunkt i den observation, at når egetræ kommer i kontakt med metal, så opstår der sortblå spor i træet. De markante spor skyldes et højt indhold af garvesyre i netop egetræ. Ved at vikle metaltråd om træet og overhælde det med eddike kan hun tegne på træet og skabe et stofligt udtryk, næsten som akvarelfarver der hastigt løber hen over træet.

Interessen for spor af materialets liv var også kernen i hendes møbelserie fra 2010 lavet af transportplader af træ brugt som emballage. Sporene fra træets rejse rundt i verden fra havn til havn endte som et centralt udtryk på møblerne. Med industrielle blå bogstaver kunne møblerne fortælle om steder, de havde været. På samme måde fortæller de nye værker grafiske historier om rejser, møder og spor.

 

 

 

 

Fik du læst?