Bülow leverer rekordomsætning

ERHVERV: Lakrids By Bülow har netop offentliggjort årsregnskab for 2022, der viser en rekordomsætning på 317 millioner danske kroner. Et særligt stort momentum i Tyskland spiller en vigtig rolle, hvor Lakrids By Bülow vækster med 27 pct. sammenlignet med sidste år.

Lakrids By Bülow

 

Lakrids By Bülow har offentliggjort årsregnskabet for 2022. Selskabet når en samlet omsætning på 317 millioner danske kroner, hvilket svarer til en vækst på otte pct. Virksomheden, der har en meget ambitiøs mission om at få hele verden til at elske lakrids, fortsætter sin internationale ekspansion med 68 pct. af salget uden for Danmark, hvor særligt Tyskland skiller sig ud med en vækst på 27 pct. sammenlignet med sidste år.

”Efter to år karakteriseret af global pandemi, hvor Lakrids By Bülow voksede henholdsvis 17 pct. i 2020 og 14 pct. i 2021, forventede vi en normalisering i 2022. I stedet blev det endnu et uforudsigeligt år præget af markante udfordringer i vores leverandørkæde,” udtaler bestyrelsesformand, Tue Mantoni.

Udfordringerne i leverandørkæden har bl.a. resulteret i forsinkelser på leverancer af råmaterialer, såsom chokolade og lakrids, og skete i kombination med en ændret forbrugeradfærd som følge af inflation og renteudvikling.

Klar til at levere på strategien
I løbet af det seneste år harLakrids By Bülow hentet nye, erfarne kræfter ind i ledelsen, som gør virksomheden bedre rustet end nogensinde før til at levere på strategien. Adm. direktør hos Lakrids By Bülow, Fredrik Nilsson, er stolt over at vækste i et år præget af usikkerhed:

”Vi er meget stolte over den vækst, vi har præsteret i 2022, som blev et år præget af store globale udfordringer, hvilket har påvirket årets resultat. Vi lander året med et justeret driftsresultat på 14 millioner danske kroner, hvilket er lavere end planlagt. Vi er overbeviste om, at vi kan forbedre vores profitabilitet markant i 2023 og har iværksat konkrete planer, som har sikret os en god start på året. Vores momentum på det tyske marked fortsætter fremad, hvor vi i sidste måned åbnede vores tredje butik i Berlin. Vi forventer at åbne to butikker mere i Tyskland i løbet af i år,” siger Fredrik Nilsson.

(Artiklen fortsætter under billedet)



Det tyske marked stod for 29 pct. af lakridsvirksomhedens omsætning i 2022 og er dermed det næststørste marked efter Danmark. 

Fokus på økologi 
Udover at have øjnene rettet mod det tyske marked, har Lakrids By Bülow i 2022 ansøgt om at blive B Corp-certificeret og sat ekstra fokus på økologi og genanvendelig emballage.

I juli 2022 markerede Lakrids By Büloweres 15-års jubilæum med lanceringen af en helt ny økologisk og premium produktkategori under navnet Slow Crafted, der baserer sig på den originale opskrift og produktionsmetode, Johan Bülow skabte i sin mors køkken på Bornholm i 2007. Frederik Nilsson afslutter:

“Som et led i vores ESG-agendaer arbejder vi kontinuerligt med at optimere vores emballage. I 2019 introducerede vi bøtter i 100 pct. genanvendt og genanvendeligt PET-plast, og vi var stolte af at kunne præsentere Slow Crafted i glas, der er designet til at blive brugt igen og igen. Her i 2023 har vi netop lanceret refill bags, hvilket binder en fin sløjfe på Slow Crafted-universet.”

Produktion i Hvidovre
Lakrids By Bülow blev grundlagt af Johan Bülow på Bornholm i  2007, men har i dag produktion i Hvidovre. Originale smagskombinationer og et smukt design gør, at Lakrids By Bülow på kort tid er blevet et af danskernes favorit konfekturebrands. Lakrids By Bülow har i dag egne konceptbutikker i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Storbritannien og de Forenede Arabiske Emirater, og gourmetlakridserne sælges hos godt 2000 forhandlere fordelt på 25 lande samt online.

Seneste artikler

Fik du læst?