At tale med en robot – nej, vel?

Denne signatur er en af mange, der er kunde hos selskabet YouSee, der sørger for, at jeg kan tale i min mobiltelefon, at jeg har bredbånd i mit hjem – og at jeg kan se fjernsyn.

Det sidste ser jeg i form af det, der i dag hedder ”flow-tv”, men som blot dækker over det at se almindeligt fjernsyn, som danskerne har kunnet sådan ca. i de sidste 70 år.

Jeg ser dog ikke mere tv, end jeg er abonnent på det, der hedder ”Grundpakken”. Jeg nøjes normalt med at se DR1 og DR2, men det er muligt, at fjernsynskiggeriet nu vil indskrænke sig yderligere, da Danmarks Radio tilsyneladende vil skære ned på programmer med kvalitet til fordel for programmer med mere bageri, havearbejde, giftelystne bønder eller hvad ved jeg. Sagt med al respekt, i øvrigt.

Jeg gider bare ikke se den slags og foretrækker kvalitets-programmer, debatter, dokumentarer, kunst og kultur – altammen tv, som man efterhånden skal lede længe efter.

Også Danmarks Radio vil hele tiden ”forynge” deres programflade i et misforstået lefleri for ungdommen, der alligevel ikke gider se DR. Fat det dog…

Nå, det var YouSee vi kom fra. Af lutter mangel på ældre film i sort/hvid, som jeg har en svaghed for, er jeg begyndt at abonnere på Netflix, der i et stort udvalg af dårlige film af og til også præsenterer en god.

Forleden kunne jeg dog ikke se film fra Netflix, og det viste sig at være en fejl fra YouSee’s side. En af de talrige opdateringer i en medfølgende tv-box forhindrede adgang til Netflix.

Da jeg ringede for at klage min nød til YouSee fik jeg fat i en kvindestemme, der viste sig at være en  – robot!

Robotten udfrittede mig om kontonummer, cpr-nummer, årsag til opringning m.m.

Undervejs kunne robotten ikke opfatte mine svar, som jeg herefter måtte gentage. Alt i alt gik der en rum tid, før jeg fik fat i et rigtigt menneske hus YouSee, der i øvrigt ikke kunne løse mit problem.

Dagen efter ringede jeg igen, men da jeg skulle igennem den langvarige procedure med robotten, afbrød jeg forbindelsen.

Efter en uges tid er problemet endnu ikke løst  – til gengæld falder opkrævning og regning fra både YouSee og Netflix prompte. Nedslag i prisen på grund af manglende levering? Slet ikke.

For i regnskabsafdelingerne sidder der nøjeregnende og levende mennesker – det er kun kunderne, der må nøjes med en robot.

Hvor tit og hvor mange gange skal opfordringen lyde: Ansæt et levende menneske til at tage telefonen – er YouSee ikke et telefonselskab?

God weekend…

Fik du læst?