Sådan blev Bornholm til Kunsthåndværkernes Ø

KUNSTHÅNDVÆRK: Ny publikation fra Center for Regional- og Turismeforskningbeskriver i tal og fakta og udsagn fra aktørerne, hvordan en langstrakt, målrettet indsats har ført til, at Bornholm i ind- og udland har slået sit navn fast som hjemsted for dygtige kunsthåndværkere og leverandør af kunsthåndværk af særlig høj kvalitet.

Fremragende kunsthåndværk på Bornholm

 

Udsagn fra forskellge aktører er  fortællingen om, hvordan Maker’s Island indsatsen på Bornholm er et eksempel på en vellykket erhvervs- og stedsudvikling, der har skabt et kollektivt løft af kunsthåndværket i forhold til international anerkendelse.

Og hvordan udviklingen har skabt øget indtjening, nye job, uddannelse, tilflytning og kulturturisme. Succesen har smittet af på lokale beslutningstageres syn på kunsthåndværket og dets potentiale som lokal udviklingsmotor. Indsatsen har også haft betydning for Bornholms branding og attraktivitet, hvilket også har skabt værditilvækst i turismesektoren.

Ny publikation
En ny publikation fra Center for Regional- og Turismeforskning beskriver udviklingen gennem to årtier fra etableringen af den lokale kunsthåndværkerforening Arts and Crafts Association Bornholm til opnåelsen af titlen som World Craft Region, som Bornholm var det første sted i Europa, og den første ø i verden til at modtage. Og videre til den fælles, strategiske indsats i Maker’s Island initiativet.

Landdistrikter
At erhvervsudvikling kan bruges til at arbejde med et steds attraktivitet er særdeles vigtigt i landdistrikter, der typisk har mange mikrovirksomheder og såkaldte livsstilsentreprenører. Maker’s Island indsatsen er et eksempel på dette og på vigtigheden af det fælles løft.

Mange af nutidens succeser på Bornholm er frugten af visionære indsatser, der har været arbejdet med i over to årtier. Publikationen belyser, hvordan forudsætningerne for den aktuelle vækst er skabt.

Se på helheden
Seniorforsker hos CRT, Rikke Brandt Broegaard, siger: ”Man må se på helheden, når man vil forstå betydningen af en indsats indenfor brancher, der har en stærk stedsskabende kapacitet. Et eksempel er, at et løft af kunsthåndværket ikke kun påvirker omsætningen og beskæftigelsen i selve branchen; den gør også et sted mere attraktivt for turister, hvilket hoteller og restauranter får glæde af.”

Helt centralt
Lene Havtorn Larsen, Centerleder, Bornholms Center for Kunsthåndværk på Grønbechs Gård i Hasle , siger:

“World Craft Region-titlen var helt central for at åbne Bornholms øjne for betydningen af kunsthåndværket. At det ikke er ’hjemlige sysler’, men noget højt professionelt, på internationalt niveau.”

Korte veje her
Timmi Kromann, ACAB’s repræsentant i World Craft Council Europe:

“Sikke en rejse. Tænk at det kan lade sig gøre. Det ville ikke kunne ske i København…vejene er for lange. At jeg kan ringe til borgmesterkontoret, det kan lade sig gøre, fordi alle veje er så korte her. Og fordi den her ø er sådan, at hvis nogen får en god ide, er der andre der bakker op. Fordi det i bund og grund er sådan, at alle gerne vil gøre det godt for denne her ø. Vi er stolte af at bo her, og vi vil gerne gøre det godt for øen.”

Seneste artikler

Fik du læst?

Elverskud i Aakirkeby

MUSIK: NylarsKoret opfører mandag 22. april Niels W. Gades værk Elverskud med tre professionelle sangere i Aa Kirke    Af Lene Dam Jørgensen Mandag 22. april kl.

Læs mere »