Martins første chef er skyld i det hele…

Iværksætter og hotelejer på Bornholm, Martin Thorborg, har skrevet en ny bog “Min vej som leder”. Den indeholder mange godt råd til ledere – eller kommende ledere. Og så er det hele måske Martins egen, første chef, der er skyld i det hele…

Martin Thorborg – ny bog om ledelse. (Foto fra Facebook)

 

Da en meget ung Martin Thorborg trådte ind på benzintanken i Buddinge til sin første arbejdsdag, mødte han for første gang en voksen, som for alvor viste ham tillid.

Det var hans chef, der gav ham vigtige opgaver, bl. a. at lave vagtplanen, hvilket ikke var den nemmeste opgave, fordi alle Martins kolleger helst ville slippe for weekendvagterne, hvor de helst ville ud og more sig – og ellers sove længe.

Men Martin løste opgaven – og mange flere med, han solgte godt, havde overblik selv i de mest travle perioder.

Lunefuld chef

En dag mødte chefen ind efter Martin havde haft en virkelig travl vagt med masser af salg. En stolt Martin ventede ros, men blev i stedet kritiseret sønder og sammen – på grund af en bagatel.

Martin blev skuffet over chefen, som han jo godt kunne lide. Han stjal 100 kroner af kassen, købte og åd en stor pizza, som han fortærede med benene oppe på chefens skrivebord. Chefen var jo alligevel et dumt svin…

Men det var alligevel denne dumme opførsel fra chefen, der endte med at gøre Martin til en god chef.

Den gode ledelse

Og det er ikke bare, hvis han selv skal sige det: Martin er i dag administrerende direktør for virksomheden Visma Dinero med 85 medarbejdere og som servicerer mere end 75.000 danske virksomheder med deres regnskab.

Og måske vi lige, sådan for god ordens skyld, skulle nævne, at han ved siden af  det, arbejder jeg virksomheder som Amino, Saxis, GoLearn, nBoard, Capino, Amalo og sine to bornholmske hoteller “Hotel Klippen” og “Therns Hotel” – begge beliggende i Gudhjem”?

Men tilbage til den gode ledelsesstil: Visma Dinero anvender den såkaldte eNPS (Employee Net Promoter Score). Det betyder, at man – helt anonymt – beder medarbejderne svare på spørgsmålet om, de vil anbefale deres arbejdsplads til en ven eller kollega.

Resultatet 30 er tilfredsstillende. 50 er godt. 70 er i verdensklasse.

Visma Dinero scorer 91.

Glade medarbejdere

Det betyder ganske enkelt glade og loyale medarbejdere, og Martin skriver i sin nye bog “Min vej som leder”, at det gør ham vanvittig stolt – og han vil fastholde den position.

For han fortæller også – i den iøvrigt underholdende og informative bog – at han selv var på vej til at udvikle sig til et dumt svin som chef.

Det skete, da han tilbage i 1994 med en kammerat etablerede spilbutikken  “Cyberkom” på Falkoner Allé på Frederiksberg.

De ansatte nogle medarbejdere, men Martin begyndte at blive irriteret på de ansatte: De gik hjem præcist til tiden – og var ikke indstillet på at yde den ekstraordinære indsats, som får et firma til at vokse.

Tilmed begyndte der at mangle penge i kassen og Martin udviklede sig til en eddikesur chef, der vogtede på alt og alle.

Det gik ikke.

Hyggemiddag med medarbejderne

Og han kom til at huske på sin første chef. Og besluttede at ændre adfærd.

Medarbejderne blev inviteret på hyggemiddag. Tonen på arbejdspladsen blev ændret – og hurtigt indfandt ændringen sig hos medarbejderne.

Kassen stemte igen og medarbejderne blev meget mere motiverede i det daglige.

Martin havde fundet de vises sten.

170 ansatte

Resten af eventyret kender de fleste, Cybercom blev til søgemaskinen Jubii – og virksomheden voksede til 170 til ansatte og senere solgt – og Martin fik, kan man sige, en skilling på lommen og fortsatte som administrerende direktør.

I bogen “Min vej som leder” er han hudløs ærlig omkring sig selv: Morsomt er det, når han fortæller om, hvordan han tidligt i sin karriere gerne ville ligne en succesrig forretningsmand: Jakke og slips og glat frisure.

“Jeg lignede en idiot”, siger han i dag – og fandt hurtigt ud af, at han befinder sig bedst i komfortabelt tøj, jeans og t-shirt – også på jobbet.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Jannie Buch og Martin Thorborg i butikken “Førder” i Gudhjem. (Foto: Torben Ager)

 

Mange erhvervsbøger er, hvis sandheden skal frem, temmelig kedsommelige, fordi forfatterne er rædsomt selvhøjtidelige.

Her er Martin anderledes, og det er en underholdende affære at læse hans nye bog. Men også på mnage måder en vigtig bog, hvis man har ambitioner om selv at blive leder.

Til dem har Martin naturligvis en masse tips i bogen. Til læserne af Bornholmnyt.dk har han fem tips:

  1. Vis medarbejderne tillid. Også selv om de laver fejl.
  2. Vær ærlig omkring dig selv og hvordan du arbejder.
  3. Skab tryghed og glem alt om skældud.
  4. Indfør o-tolerance overfor mobning.
  5. Skab en afslappet og rar atmosfære og hjælp hinanden på jobbet.

I godt selskab

Værgod: Guldkorn fra en af landets skrappe iværksættere. Som man kan møde og træffe mange steder, for Martin deler gerne ud af sin viden og er også kendt fra diverse medier.

Det er gået godt for ham, og bogen er absolut værd at læse – også selv om man måske ikke har drømme om at blive leder af noget som helst.

For man er i godt selskab – som man er det med Martin på jobbet.

 

 

 

 

Seneste artikler

Fik du læst?