TURISME: Kunsthåndværk, madkultur og overnatning og øens outdoorbranche er udset som områder, hvor der er stort vækstpotentiale for turisme hele året og på hele øen.

Destination Bornholm og Business Center Bornholm har siden efteråret 2023 arbejdet med projektet ’Bornholms turisme – hele året og på hele øen’. Visionen er at få hele øen i spil om sommeren samt øge antallet af gæster i forårs-, efterårs- og vintermånederne. Initiativet har fokus på øens styrkepositioner som kunsthåndværk, madkultur og overnatning, men særligt øens outdoorbranche er udset som et område, hvor der er stort vækstpotentiale for turisme hele året og på hele øen.
Næste fase
Destination Bornholm er nu klar til næste fase i projektet i samarbejde med konsulentvirksomheden Orange Elevator, nemlig netværksdannelse samt udvikling af nye produkter. Her skal de bornholmske virksomheder på banen. Initiativet er en unik mulighed for virksomheder, der vil styrke deres forretning, samarbejde med andre og tiltrække flere turister, samt medvirke til en økonomisk bæredygtig udvikling af turismen.
Netværksmøder
Virksomheder i Nexø, Hasle og Aakirkeby og midt øen, samt aktører indenfor outdoorturisme på hele øen, inviteres til fire udviklings- og netværksmøder med fokus på etablering af nye samarbejder, netværksdannelse og udvikling af nye produkter og services i de tre byer for at styrke turismen.
Spændende forløb
”Vi ser meget frem til dialogen med virksomhederne og til at igangsætte et spændende og givende forløb, udtaler Simon Lambrecht, der er leder af forretningsudvikling & analyse hos Destination Bornholm, og fortsætter: Vi arbejder ud fra byernes unikke historie og identitet, og bringer virksomhederne sammen om at skabe nye produkter og tilbud til de gæster som man ønsker at tiltrække”
Helårsbaseret rejsemål
Projektets formål er at medvirke til realisering af visionen om Bornholm som et helårsbaseret, bæredygtigt og foretrukket rejsemål af høj kvalitet og med international gennemslagskraft – med udgangspunkt i byernes styrkepositioner.