En ny begyndelse?

Midt i ugen begynder jeg altid at tænke på, hvad søndagens klumme skal handle om. Jeg tænkte ”En ny begyndelse”. Det ville være relevant!

Jeg slog op på Google, for hvad finder man ikke dér? Så kom teksten frem: ”Køb en ny begyndelse!” Tilsyneladende er der masser af bøger, som har titlen ”En ny begyndelse”, og jeg blev igen og igen opfordret til at købe mig en ny begyndelse. Det blev inspirationen til denne klumme.

I går lørdag var det Nytårsaften, og i dag søndag er det nye år 2023 begyndt, og det er tid at gøre status, men hvor er det velgørende og godt, jeg ikke skal købe mig til en ny begyndelse!

Jeg og I får alle en ny begyndelse – givet til os af Gud, som ikke sidder i sin høje himmel og elsker at finde fejl hos mig, som én ellers påstod, var Guds hovedbeskæftigelse.

Vi ved, det ikke er sandt på grund af Jesus, hvis fødsel vi lige har fejret. (Der var ellers nok at tage fat på for Vor Herre, hvis det var mit synderegister, der skulle gennemgås. Han havde fået overarbejde!)

Vi havde aldrig hørt om hans fødsel, hvis det ikke var, fordi Jesus døde en fredag og blev levende igen den følgende søndag!

Al vores ligegyldighed og modstand mod Gud og vores medmennesker og al vores had imod os selv – det var i Jesus, da han hang på korset. Det døde med ham, og da Jesus opstod/ gik levende ud af gravhulen, så fik vi en ny begyndelse og må lægge vores fejl/ synder bag os. Som enhver gave skal vi bare tage imod og sige tak.

Bibelen siger ligefrem, at vore synder er ”kastet i det dybeste hav!” Mikas bog kap. 7 vers 19 og som én sagde: ”Og der står et stort skilt: Fiskeri forbudt!”

I fortiden og i 2022 er der helt sikkert forskelligt, som jeg hvert fald er for flov over at nævne. Andre har opdaget, at jeg ikke er så eksemplarisk, som jeg gerne ville, folk skulle tro, jeg var. Jo tættere vi kommer på hinanden, jo nemmere ser vi den ægte vare og opdager, at den anden langt fra altid er perfekt, men at vi alle har vore svagheder.

Jeg ved fra mit eget liv, at jeg faktisk ofte har brug for en ny begyndelse. Mon ikke også du har det sådan? Måske er det værste næsten alt det, vi ikke har fået gjort; tidspunkter, hvor vi var egoistiske og glemte vores medmenneskers behov for kærlighed og nærhed.

Det fantastiske er derfor, at jeg kan stole på, at Gud tilgiver, på grund af hvad Jesus har gjort. Jeg kan være tryg! Jeg er elsket af Gud. En ny begyndelse kan jeg faktisk få givet hver dag.

Så tør jeg da gå ind i det nye år 2023 med stor glæde, for jeg behøver ikke frygte fremtiden.

Selvfølgelig er jeg ikke fejlfri og bliver det ikke her på jorden. Jeg er jo et ganske almindeligt menneske, og jeg er ikke ligeglad med, hvordan jeg behandler Gud, mine medmennesker eller mig selv, men åbner jeg mig for Guds kærlighed og Guds Ånd, så er mit mål for 2023 at give den kærlighed videre, som jeg selv har fået.

Et godt råd: Læg dit liv i Guds hænder og stol på hans hjælp. Der sker sikkert både gode og dårlige ting for dig her i 2023, men du er aldrig alene. Så der er håb – trods alt!

Godt nytår og kærlig hilsen

Agnethe Zimino
Fhv. sognepræst

Seneste artikler

Fik du læst?