En maskine mange har brug for

Genialt: Elever på Rønne Privatskole designer maskine, der rydder op hjemme på værelset…

Engagerede elever i fuld gang med at udvikle en maskine, der kan hejse tøj op på væggen.

 

Snart er der den såkaldte “Engineering Day” på danske skoler. På Rønne Privatskole skal eleverne i 5. klasse således bruge deres naturfaglige viden til at udvikle en oprydningsmaskine, der kan hjælpe dem med en af hverdagens store udfordringer: Det roder!

De fleste 10-13 årige elever kender til den daglige udfordring med rod på værelset derhjemme. Og deres forældre kender det også…

Nu kan eleverne give sig selv, og måske især deres forældre, en hjælpende hånd, der kan få de beskidte sokker på gulvet og de tomme flasker til at fordufte.

Oprydningsmaskine

På Rønne Privatskole får 23 elever i 5. klasse chancen for at selv at opfinde verdens bedste oprydningsmaskine, der klarer arbejdet i en håndevending. Det sker, når skolen holder Engineering Day tirsdag 8. november.

På dagen får eleverne sammen med naturfagslærer Nina Gjettermann udfordringen at udvikle, designe og bygge en prototype, der udnytter pladsen i værelset smartere og holder styr på kaos.

Udvikler selv idéer

Formålet med Engineering Day er, at eleverne får erfaring med at bruge naturvidenskab og teknologi til selv at udvikle idéer og teste konkrete løsninger på reelle udfordringer fra deres hverdag.

 ”Vi ved, at eleverne mister motivationen, hvis de ikke kan se, hvad det skal bruges til. Derfor er det så vigtigt, at de får lov til at arbejde med virkelighedsnær undervisning som engineering,” fortæller projektleder for Engineering Day, Nina Ahnstrøm.

Eleverne udvikler måske et taljesystem, så idrætstøjet kan hejses højt op på væggen. Det kan være en basketkurv til ting, der flyder på gulvet, eller en gribearm, der samler rodet op og opbevarer det i en beholder. Valget er frit, der skal samarbejdes og redskaberne er hverdagsmaterialer som pap, papirklips, grillspyd, elastikker, snor og malertape.

Smagsprøve på virkeligheden

Tankegangen med Engineering Day er at give eleverne en første smagsprøve på det potentiale, der ligger inden for naturvidenskab, teknologi, it og ingeniørfærdigheder. Det handler nemlig ikke alene om at få bugt med rodet på værelset. På Engineering Day gælder det, at processen fra første idé til slutresultat er lige så vigtig som det færdige produkt.

”Eleverne skal på Engineering Day bruge deres kreativitet og naturfaglige viden, og vi ved at denne engineeringproces i undervisningen engagerer mange elever, fordi de skal bruge både hoved og hænder til at konstruere deres helt egne løsninger,” siger Nina Ahnstrøm.

Tilladt at fejle

Engineeringmetoden er med til at strukturere elevernes arbejdsproces. Og løsningerne må gerne indebære fejl:

”Det er vigtigt at læreren taler med eleverne om, at deres løsninger ikke skal være perfekte. Selvom det er ærgerligt måske at skulle begynde forfra eller gentage processer, så er det vigtigt, at eleverne forstår, at man lærer en masse af at begå fejl,” siger Nina Ahnstrøm.

Seneste artikler

Fik du læst?