Elever er dårligere til læsning: Men på Bornholm er det gået fremad

SKOLEN: Det går den gale vej med læsningen i størstedelen af landets folkeskoler. Nye tal viser, at knap to tredjedele af landets kommuner oplever et fald i karaktererne for læsning hos eleverne i 9. klasse – og den gruppe er Bornholm ikke en del af.

Bornholmske elever – har løftet gennemsnittet i læsning

Afgangseleverne på 9. klassetrin er generelt blevet dårligere til at læse, viser nye tal fra Uddannelsesstatistik.

I hele 64 kommuner er der sket et fald i karaktergennemsnittet i læsning, som er en del af afgangsprøven i dansk, når man sammenligner skoleåret 2022/23 med 2023/24.

Fremad på Bornholm
I Bornholms Kommune er tendensen dog gået fremad. Her viser de nyeste tal fra Børne- og Undervisningsministeriet, at kommunen har løftet gennemsnitskarakteren i læsning fra 4,9 til 5,0, hvilket svarer til en stigning på 3,2 pct.

På landsplan er gennemsnittet gået fra 5,4 til 5,3. Det er altså et minimalt fald og svarer kun til minus 0,1 procentpoint – hvilket er et gennemsnitligt fald på 1,85 pct.

Udviklingen dækker dog over store kommunale forskelle, hvor visse kommuner er faldet med hele 25 pct., mens andre er gået 15 pct. frem.

Toppen og bunden af listen
De fem kommuner, der har oplevet de største stigninger, er Kalundborg, Læsø, Vordingborg, Lolland og Billund. De fem kommuner, der har oplevet de største fald, er Samsø, Glostrup, Langeland, Fanø og Struer.

Stor efterspørgsel på hjælp
Den generelle udvikling i de danske folkeskoler, hvad angår læsning, er noget, de kan nikke genkendende til i lektiehjælpsvirksomheden MentorDanmark, som er en del af Gyldendal.

Hos MentorDanmark får de mange henvendelser fra folkeskoleelever, som ønsker hjælp til læsningen, forklarer stifteren af virksomheden, Nicklas Kany:

“Læsning er en af de discipliner i danskundervisningen, hvor vi oplever allerstørst efterspørgsel,” siger han og fortsætter:

“Når eleverne kommer til os for at få hjælp til at blive bedre læsere, bliver vi ofte mødt af elever med lav faglig selvtillid. Derfor udstyrer vi vores dygtige mentorer med både pædagogiske redskaber og faglige læseteknikker, som samlet set kan løfte både selvtillid og karakterer – de to ting hænger oftest sammen”.

Seneste artikler

Fik du læst?