Bornholmske hoteller er i vækst – men nye rejsevaner vinder frem

TURISME: Antallet af overnatninger på Bornholm er stødt stigende. Danskernes hotelvaner har imidlertid ændret sig i takt med den teknologiske udvikling. Nu vil vi have uafhængighed og tidsbesparelse frem for personlig service.

Vi ændrer vores rejsevaner, når vi skal bo på hotel

 

Bornholmske hoteller oplever fremgang. Ifølge Danmarks Statistik kunne hoteller og feriecentre på Bornholm i første halvår af 2023 lange over 35.000 flere nøgler over disken end samme periode for 10 år siden. Branchen er også tilbage efter coronakrisen, hvor antallet af overnatninger i år ligger mere end 10 procent over niveauet fra 2019.

Tilbage til rejserne
Stigningen i antallet af hotelovernatninger viser, at danskerne er helt tilbage i rejsemode efter pandemien. Ifølge en fremtidsforsker er der dog sket ændringer i danskernes rejsevaner, som en konsekvens af vores moderne og digitaliseret livsstil. Det betyder, at vi oftere vælger hurtige og smidige løsninger så som selvbetjeningshoteller.

Intet papirarbejde
“Vi er blevet vant til at kunne klare alt selvstændigt via digitale løsninger. De vaner bringer vi med os, når vi rejser. Selvbetjeningsløsninger er ikke kun en trend men en refleksion af vores moderne forventninger til service. Vi ønsker ikke at bruge flere timer på at udfylde papirer i receptionen ved indtjekning. Vi vil have kontrol, fleksibilitet og en smidig oplevelse. Det er en af grundene til, at vi ser flere og flere selvbetjeningsløsninger poppe op i samfundet også indenfor hotelbranchen,” siger Kirsten Østergaard Poulsen, fremtidsforsker og indehaver af Firstmove.

Selvbetjente hoteller:
Ifølge brancheorganisationen for danske hoteller, Horesta, vil man i 2024 have i omegnen af 60.000 hoteller i Danmark, hvilket er en fordobling på 20 år. Som et led i udviklingen er flere og flere selvbetjeningshoteller uden personlig service dukket op, og for selvbetjeningshotelkæden BB-Hotels, der driver hotel i Rønne, er udviklingen ikke overraskende.

Vil selv styre
“Der er ingen tvivl om, at danskerne er blevet vant til, at de selv kan være i kontrol gennem elektronik, og derfor vil de også selv kunne styre deres hotelophold. For over 15 år siden så vi et hul i markedet og åbnede vores selvbetjeningshotel i Rønne. Dengang var det typisk piloter og andre indenfor logistikbranchen, der benyttede hotellet. Men i dag står vi med en helt anden interesse fra den brede befolkning,” siger Shejla Gunic, hotelchef hos BB-Hotels.

Flest danskere
Med over 130.000 overnatninger er langt størstedelen af de overnattende på Bornholm danskere, mens tyskere og svenskere måske ikke overraskende med sammenlagt over 20.000 står for flest af de udenlandske overnatninger.

(Artiklen fortsættes under billedet)

“Der er ingen tvivl om, at danskerne er langt fremme, når der kommer til at bruge de digitale muligheder. Men det er tydeligt at mærke, at også tyskerne og svenskerne begynder at sætte pris på den frihed, der følger med selvbetjening, når de ikke skal tage hensyn til en receptions åbningstider, men selv kan tjekke ind uanset, hvornår på døgnet det er,” uddyber Shejla Gunic.

Ikke alt bliver selvbetjening
Selvom flere og flere selvbetjeningsløsninger dukker op i vores samfund, så mener Kirsten Østergaard Poulsen, at der stadig er et stort behov for den menneskelige interaktion.

“Hvis man kigger på hele befolkningen, er der nogle, der altid vil sværge til den ene type, men størstedelen vil anvende begge dele, og så vil det være situationen, der afgør, hvorvidt et selvbetjent hotel eller et hotel med personlig reception giver mest mening. Der er altså bestemte behov på bestemte tidspunkter for begge dele. Derfor ligger det heller ikke i kortene, at alt bliver selvbetjening, men begge dele vil derimod være der i fremtiden,” siger Kirsten Østergaard Poulsen.

Stadig service
BB-Hotels er enige i den betragtning og understreger, at selvbetjening ikke er ensbetydende med, at al service er fjernet.

“Vi har valgt selvbetjening, der hvor det giver mening, og der hvor kunderne opnår fleksibilitet og nemhed, mens vi har bibeholdt den bagvedliggende service, der sikrer de besøgende et gnidningsfrit og behageligt ophold,” siger Shejla Gunic.

Seneste artikler

Fik du læst?