Bornholmsk investering i ny undervisning til kinesiske børn

Bornholmeren Magnus Kjøller har med sit holdingselskab investeret i det danske Bloom Institute, et iværksætter-koncept for børn og voksne, der nu skal udfoldes i Kina. I 2021 åbner den første online-camp for kinesiske børn.

Kinesiske børn får traditionelt en konservativ skolegang. Men Kina er interesseret i andre undervisningsformer…

 

Flere kinesiske skoler indleder nu et samarbejde med det kreative Bloom Institute, der i deres fritidsklubber og camps for børn har fokus på kunst og iværksætteri. Magnus Kjøller Holding og Vækstfonden støtter virksomheden, der vil udfordre de traditionelle undervisningsmetoder i hele verden.

“I Kina åbnes der generelt mere op for vestlige aktører, der kommer med nye inputs til skolesystemet. Vores digitale camps for kinesiske børn er lige på trapperne, og i disse tider handler det om at skabe fællesskaber online – fyldt med masser af kunst og skaberkraft”, siger Julie Pi, stifter af Bloom Institute.

Skoler i Beijing

Før pandemien havde Bloom Institute aftaler på plads med flere skoler i Beijing omkring samarbejde og efteruddannelse af lærere. De internationale ambitioner gør det kreative koncept fra Gentofte til en interessant investeringscase.

“Vi tror på, at Bloom-filosofien kan implementeres mange steder i verden, hvor man historisk set er gået mere konservativt til værks i forhold til både dannelse og undervisning”, siger investor Magnus Kjøller og tilføjer:

Bloomers Institute -skal også præsenteres for kinesiske børn.

 

“Det vidner interessen fra et land som Kina om. Det er et kæmpe marked, og hvis vi kan bidrage til, at Bloom Institute bliver mere synlige på de breddegrader, så er det positivt”, siger Magnus Kjøller.

Bloom Institutes metode tager udgangspunkt i kunstneriske processer og fællesskaber, der booster det enkelte barns evne til at omsætte idéer til konkrete produkter.

“Vi ser os selv mere som facilitatorer end undervisere. Kunsten bruges som middel i vores arbejde – ikke elitært – men som fremkaldervæske for det enkelte barn”, siger Julie Pi.

Magnus Kjøller – støtter nye underisningsformer i Kina.

 

I Kina venter en anderledes opgave i arbejdet med børn og unge, der til daglig er vant til et system med hård styring og disciplin.

“Kinesiske børn har nogle kreative kompetencer, der ligger på et meget højt niveau. Også højere end vi normalt ser herhjemme. Men de fungerer kun inden for faste rammer. Slipper man dem mere fri, så har de udfordringer”, fortæller Julie Pi.

Derfor er det også planen, at medarbejdere fra Bloom Institute skal besøge skolerne i Kina og være fysisk til stede, så snart rejsevejledningen igen gør det muligt.

 

Seneste artikler

Fik du læst?