BRK: Der er kommet skred i byggesagsbehandlingen


​Antallet af byggesager er eksploderet de seneste år, og siden årsskiftet er der sat flere forskellige ting i værk for at nedbringe sagsbehandlingstiden.
I april fulgte Kommunalbestyrelsen op og besluttede at tilføre 2,17 mio. kroner ekstra til byggesagsbehandlingen i 2022.
De forskellige tiltag ser nu ud til at have virkning.
Her kan du danne dig et overblik over, hvilke initiativer, der er sat i værk.

Eksterne rådgivere hjælper med byggesagsbehandlingen
BYG har indgået aftale med i alt fem eksterne rådgivere, om at løse nogle af de byggesager som afventer behandling. Der er tale om folk, der alle har erfaring med byggesagsbehandling på den ene eller den anden måde.
De fem rådgivere tager sig af forskellige typer opgaver.
Medarbejderne er fordelt med tre på det erhvervsmæssige område, således det sikres, at der sker en hurtigere og mere smidig sagsbehandling på dette område.
Der er yderligere prioriteret to rådgivere til det private område, hvor de primært vil tage sige af færdigmeldinger på afsluttede projekter.

Indførelse af fast track
BYG har nu igennem tre måneder arbejdet med et fast track, hvor de indkomne sager, som er fuldt oplyste og ikke komplekse, løses i et hurtigt spor. At en sag ikke er kompleks, vil bl.a. sige, at sagen ikke skal sendes i naboorientering.
Det er Bygs erfaring, at fast track har givet en hurtigere og mere smidig sagsbehandling, således at borgerne hurtigere vil kunne få deres byggetilladelser via fast track løsningen.

Mere dialog og information
I BYG har man gennem længere tid kunne konstatere, at over 90 procent af de indkomne sager ikke er fuldt oplyste på ansøgningstidspunktet.
Dette giver naturligvis anledning til et stort tidsforbrug på at udbede sig de nødvendige oplysninger for at kunne behandle sagen. I samarbejde med Business Center Bornholm (BCB) er der aftalt en række møder for dem, der jævnligt søger byggetilladelser. Formålet med møderne er bl.a. at gennemgå, hvordan den gode ansøgning udarbejdes, og hvilke typiske fejl der ses i ansøgningsmaterialet.

Møderne vil løbe af stablen første mandag i hver måned fra september og frem. Møderne vil blive afholdt i kommunalbestyrelsessalen og vil indeholde

  1. Hvad sker der i Byg – den interne proces.
  2. Hvordan laver man den gode ansøgning i Byg og Miljø.
  3. De bevaringsværdige områder – hvordan skal du forholde dig, hvis du bor her?
  4. Knopskydninger – har du en virksomhed, der har succes, og du gerne vil udvide – hvad skal du tænke på?
  5. Landzoner – hvad er reglerne uden for byerne?

BYG var med på energimessen og gav gode tip
Derudover deltog BYG også på energimessen den 7. maj i Aakirkebyhallerne, hvor det for deltagerne var muligt at få en snak med byggesagsbehandlerne om, hvad der skal til for at få tilladelse til f.eks. opsætning af solceller, varmepumpe samt energirenovering af ejendommen.

Byg har den seneste tid arbejdet på at sikre, at det er nemmere at komme i dialog med dem, bl.a. via udvidet brug af forhåndsdialog, og det er oplevelsen, at det er blevet taget godt imod.

Omorganisering af telefonbetjeningen
Byg har omorganiseret sin telefonbetjening således, at koordinatorerne for de forskellige områder er telefonansvarlige.
Det betyder, at borgerne får en bedre og dybere besvarelse af deres spørgsmål.
Det er erfaringen, at dette tiltag har en positiv effekt på tilfredsheden blandt borgerne på borgerbetjeningen.
Ved flere undersøgelser har det vist sig, at kun ca. 5 procent af telefonsamtalerne er af negativ karakter.

Helle Munk Ravnborg, forperson for Natur-, Miljø og Planudvalget siger, at hun er glad for at se de mange ting, der er iværksat:

“Der er ingen tvivl om, at en velfungerende byggesagsbehandling er en forudsætning for, at vi kan komme i mål med vores vision om både at blive flere på øen – men også for vores grønne omstilling.
Og jeg glæder mig over, at BYG har sat godt gang i en række tiltag, finansieret af bl.a. de midler som Kommunalbestyrelsen i april besluttede at tilføre. Når det er sagt, så er det hele ikke løst med tilførelsen af godt 2 mio kroner.
Der er så stor aktivitet på Bornholm, at antallet af byggesager fortsat stiger – og alene her i 2022, har vi indtil videre modtaget 54 procent flere ansøgninger end i samme periode i 2021.
Derfor kommer vi også til fremover at have fokus på byggesagsbehandlingen, hvis vi skal nærme os KLs servicemål for sagsbehandlingstiderne.
Jeg ser endvidere frem til, at vi på den anden side af sommerferien, kan få en opgørelse over de foreløbige resultater af de initiativer, vi har sat i værk”, siger Helle Munk Ravnborg

Seneste artikler

Fik du læst?